Vragen over nieuwe kerncentrale

7 september 2010

Vragen over nieuwe kerncentrale

Vandaag werd bekend gemaakt dat er plannen zijn voor de bouw van een tweede kerncentrale in het Zeeuwse Borssele. Het bedrijf dat de centrale wil bouwen (ERH) is nog deels in handen van de provincies. Voor de SP Statenfracties in Brabant, Groningen, Overijssel en Limburg was dit vandaag aanleiding om aan de bel te trekken bij de provinciebesturen.

SP fractievoorzitter Thijs Coppus: "Het bedrijf dat de kerncentrale wil bouwen was vroeger een onderdeel van Essent. De Nederlandse provincies en gemeenten hebben hun aandelen Essent weliswaar verkocht aan RWE, maar de rijksoverheid heeft de verkoop van de aandelen in de kerncentrale bij Borssele geblokkeerd. Ook is afgesproken dat de overheid het alleenrecht heeft op de bouw van een kerncentrale. Een bedrijf dat deels nog in handen van de provincie is wil dus een nieuwe kerncentrale geen bouwen, dit willen wij niet."

De Statenfracties van de SP hebben de provinciebesturen inmiddels verzocht om een discussie over de nieuwe centrale. "Wat de SP betreft gaat dit niet door. Er zijn genoeg betere alternatieven, denk bijvoorbeeld aan zonne-energie." Aldus Thijs Coppus