h

"Vierbaanssnelweg door de Parkstad onnodig"

9 september 2010

"Vierbaanssnelweg door de Parkstad onnodig"

Gisteren spraken Provinciale Staten over de aanleg van de Buitenring Parkstad. De provincie wil zo snel mogelijk beginnen met de aanleg van deze vierbaansweg. "De SP is tegenstander omdat er voldoende alternatieven zijn en een vierbaansweg overbodig is." Aldus Statenlid Edwin Bus.

Een gesprek over de Buitenring met Edwin Bus.

Enkele weken geleden presenteerde de provincie vijf minuten voor het begin van de commissievergadering een rapport waaruit blijkt dat het overgrote deel van de inwoners van de Parkstad voor aanleg van de Buitenring is. Blij met dit onderzoek?
"Nee, eigenlijk niet. Het enige dat we weten is dat er ruim 800 mensen in de Parkstad zijn ondervraagd en dat 27% van deze mensen uitgesproken tegenstander van de Buitenring is. Probleem is dat we het rapport niet kennen, niet weten welke vragen er zijn gesteld en niet weten of er ook alternatieven zijn besproken. De afgelopen jaren hebben we juist gezien dat het draagvlak in de regio voor de Buitenring afnam. De gemeente Heerlen is al meer dan een jaar voorstander van de 2x1 variant en ook andere gemeenten, waaronder Kerkrade, hebben grote bezwaren. Toch gaat de provincie gewoon door. Sterker nog: iedereen die kritiek heeft of een andere mening is toebedeeld wordt door gedeputeerde Driessen in het openbaar keihard aangepakt. Denk bijvoorbeeld aan de toorn die de gemeente Heerlen over zich af riep toen ze haar zienswijze indiende.

Je bedoeld dat de provincie gemeenten onder druk heeft gezet?"
"Ja. De provincie heeft een vreemde sfeer rond de Buitenring gecreëerd. De afgelopen jaren is de suggestie gewekt dat iedereen die tegen de aanleg van deze vierbaansweg door de Parkstad is, de vooruitgang van de Parkstad tegenwerkt. De realisatie van een vierbaans buitenring is zelfs zo belangrijk dat dit college de aanleg van deze weg in eerste instantie verbond aan de uitvoering van de regio-agenda. Met andere woorden: als er geen vierbaans buitenring zou komen, dan zou de regio geen geld krijgen voor het opknappen van wijken en de aanpak van de bevolkingskrimp. Pure machtspolitiek."

Waarom moest er eigenlijk een Buitenring komen?
Toen in 2001 de eerste plannen voor de Buitenring werden gemaakt vond men dat de Buitenring nodig was voor de verbetering van de bereikbaarheid van de Parkstad gemeenten en de verbetering van de verkeersveiligheid. Na 2006 sprak men ineens ook over de verbetering van het vestigings- en ondernemingsklimaat."

Dat lijken legitieme doelen...
"Op het eerste gezicht wel, maar wanneer je je verdiept in de plannen en de huidige situatie dan valt dit wel mee. Neem bijvoorbeeld de bereikbaarheid. De Parkstad is op dit moment bereikbaar via 2 snelwegen, de A76 en de A79. Er is een rechtstreekse intercityverbinding met Amsterdam, en rijden stop- en sneltreinen naar Maastricht en de Parkstad is aangesloten op het Duitse spoorwegnet. Hoezo slechte bereikbaarheid?"

Maar zonder Buitenring staat de halve Parkstad toch in de file? Dit is toch slecht voor de leefbaarheid?
Dat valt ook wel mee. Er zijn zeker verkeersproblemen, maar deze vaak lokale knelpunten kunnen ook zonder de Buitenring worden opgelost. Daarnaast neemt de luchtvervuiling door de aanleg van de Buitenring toe. Zelfs het ministerie van VROM bevestigd dit. VROM geeft aan dat de uitstoot van fijn stof toeneemt en dat de aanleg van de Buitenring op een aantal punten in strijd is het met nationaal belang. De weg doorsnijdt immers belangrijke natuurgebieden gebieden, het nationale landschap Heuvelland en de rijksbufferzone Sittard-Geleen. Kritiek die niet mals is, maar voldoende zegt over het draagvlak van de autobaan van GS op nationaal niveau. Leefbaarheid is meer dan snel met de auto van a naar b rijden. Leefbaarheid is ook een mooi landschap, een fietstocht van Eygelshoven naar Brunssum en mooie natuur. Al deze zaken komen in het geding door de nieuwe snelweg en kunnen lang niet altijd gecompenseerd worden. Want je kunt een snelweg die dwars door het Zuid-Limburgse landschap toch niet compenseren met een paar bomen? Graag een nadere toelichting van de gedeputeerde op het begrip ‘leefbaarheid’."

En de economische belangen?"
"Voor de voorstanders van de Buitenring is dit inmiddels het belangrijkste argument. Ook dit argument wordt door het ministerie van VROM betwijfeld, er liggen immers al snelwegen. Illustratief is een gesprek dat we tijdens een actie met een Brunssumse wethouder hadden. Voor deze wethouder is de Buitenring helemaal niet nodig om de verkeersproblemen op te lossen, nee de buitenring is nodig om de oostflank verder te ontwikkelen. Gevolg is dat er nog meer natuur en open landschap verloren gaan en dat de gemeenten in de Parkstad toch weer vooral geen kijken wat er mogelijk is op hun eigen grondgebied, terwijl er veel meer moet worden samengewerkt. Daarnaast is er in de Parkstad nog ongeveer 100 hectare aan grond voor bedrijventerreinen uitgeefbaar en wordt vooral ingezet op het opknappen van bedrijventerreinen. Dus waarom nog meer nieuwe bedrijventerreinen?"

Dus de SP is tegen de aanleg van de Buitenring?
Wij zijn tegen de aanleg van een vierbaansweg en willen bestaande knelpunten aanpakken, bestaande wegen opknappen, geen vierbaansweg en mogelijk een aantal nieuwe aansluitingen (bijvoorbeeld Brunssum-Born). We hebben hier over gesproken met bewoners, deskundigen en gemeentebesturen. Onze variant is veel goedkoper dan de Buitenring, heeft draagvlak onder een groot deel van de bevolking en de gemeentebesturen in de Parkstad, is krimpbestendig en is in combinatie met nieuw openbaar vervoer een veel duurzamer alternatief dan een vierbaansweg die een diepe wond in het Zuid-Limburgse landschap zal slaan."

De SP heeft tegen de Buitenring gestemd. "De strijd gaat nog steeds door." Aldus Edwin Bus. "Een meerderheid van Provinciale Staten heeft weliswaar voor gestemd, maar de kans is groot dat de Raad van State de Buitenring tegen houdt."

U bent hier