"Snel een nieuw ziekenhuis voor Heerlen"

6 september 2010

"Snel een nieuw ziekenhuis voor Heerlen"

Al enige jaren zijn er in Heerlen plannen om een nieuw ziekenhuis te bouwen. Door de economische crisis zijn banken niet scheutig om een lening te verstrekken voor de bouw van dit ziekenhuis. Hierdoor is het huidige Atrium ziekenhuis nog steeds gehuisvest in een vijftig jaar oud gebouw en verrijzen er steeds meer tijdelijke gebouwen op het terrein van het ziekenhuis. "Nu minister Klink niet met geld over de brug wil komen wordt het tijd voor provinciale steun." Aldus SP Statenlid Thijs Coppus.

Enkele maanden geleden namen Provinciale Staten een motie aan waarin de provincie wordt opgedragen om het Atrium ziekenhuis te steunen. Met een lening van 20 miljoen euro lukt het het Atrium ziekenhuis wel om geld los te krijgen bij de banken en dus een nieuw ziekenhuis voor de Parkstad te bouwen.

Ondanks de noodzaak om snel een nieuw ziekenhuis voor de Parkstad te bouwen en het grote draagvlak hiervoor in Provinciale Staten, willen Gedeputeerde Staten niet over de brug komen met een lening. Volgens het provinciebestuur dient de nieuwbouw ‘geen maatschappelijk belang’, er staat immers nog een ziekenhuis en dat zal niet zomaar verdwijnen. Bovendien zou provinciale steun aan een ziekenhuis niet mogen van ‘Europa’.

Thijs Coppus: "De redenering van het provinciebestuur is onzin. Het garanderen van goede zorg voor 300.000 inwoners op korte én lange termijn is wel degelijk van groot belang. Door het toenemend aantal ouderen in de Parkstad zal ook het aantal ziekenhuisbezoeken toenemen. Het argument dat iets niet mag van ‘Europa’ hebben we vaker gehoord. Limburg moest Essent verkopen van ‘Europa’. Dit bleek uiteindelijk niet waar. We moesten het openbaar vervoer aanbesteden van ‘Europa’, ook dit bleek onzin. Het Brusselse spook wordt te vaak als stok gebruikt om moeilijke beslissingen te forceren. Hier ga ik niet in mee. Als het ziekenhuis in Heerlen nieuwbouw nodig heeft, dan maakt het mij niks uit wat Brussel hier van vindt. Het gaat hier om de zorg voor de inwoners van de Parkstad. De provincie Limburg heeft anderhalf miljard euro op de bank staan, bouwt in Venlo voor 26 miljoen euro een kantoortoren, maar heeft geen geld over voor de nieuwbouw van een ziekenhuis. Dat kan er bij de SP niet in."

Komende vrijdag vergadert de Statencommissie voor sociale zaken. "De SP zal het provinciebestuur dan op het matje roepen." Aldus Coppus.