SP wil discussie over functie en rol L1

21 juli 2010

SP wil discussie over functie en rol L1

Op zijn CDA weblog meldt gedeputeerde Driessen dat de Media Groep Limburg haar aandelen in L1 wil verkopen. Volgens de gedeputeerde heeft op 29 juni een delegatie van Gedeputeerde Staten gesproken over de positie van L1. Vervolgens werd in de Limburgse media melding gemaakt van deze aandelenverkoop.

Reeds langere tijd krijgt de SP signalen waarbij er vraagtekens worden gesteld over de rol van L1 als publieke omroep, die naast haar publieke taak steeds vaker lijkt te acteren als een commerciële omroep. Dat een publieke omroep in beperkte mate commerciële activiteiten mag ontplooien is binnen de mediawet toegestaan. De SP constateert echter ook via diverse kanalen dat bijvoorbeeld organisatoren van evenementen slechts dan op uitzending door L1 kunnen rekenen indien zij een commercieel pakket afnemen en dat er exclusiviteitafspraken met de omroep worden gemaakt.

Daarnaast rijzen vragen of door een met gemeenschapsgeld gefinancierde omroep het publieke Limburgse belang dient door ‘kostbare’ uitzendingen vanuit Zuid-Afrika, India of Nijmegen te produceren. Provinciale Staten ontvingen enkele weken geleden een brief namens verontruste regionale omroepen waarbij de leden van Provinciale Staten worden opgeroepen een discussie over de inzet van provinciale middelen te voeren.

Het feit dat L1 grotendeels gefinancierd wordt met overheidsgeld stelt het omroepbedrijf in staat om voor lagere tarieven deel te nemen aan de commerciële markt. Dit leidt volgens de SP tot een zekere marktverstoring waar andere Limburgse productiebedrijven geen gelijkwaardige kansen lijken te hebben. L1 heeft zelf in haar strategisch jaarplan aangegeven haar commerciële activiteiten uit te gaan breiden om bezuinigingen of tegenvallende resultaten uit reclame-inkomsten te compenseren. Mede omdat L1 kan rekenen op een structurele subsidie van de provincie en indirecte opdrachten op initiatief van de provincie lijkt er steeds meer sprake zijn van een ongelijkwaardige positie van L1 ten aanzien van andere Limburgse productiebedrijven.

De SP is van mening dat een publieke omroep transparant dient te opereren en vooral de publieke taak dient uit te voeren, en roept Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten op openlijk de discussie hierover te voeren. De SP Statenfractie heeft Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten middels een brief met schriftelijke hiertoe opgeroepen.