Wandelen voor behoud historisch klooster

27 juni 2010

Wandelen voor behoud historisch klooster

Vandaag werd er weer gewandeld rondom Sankt Ludwig. Het voormalig klooster staat al jaren op de lijst met rijksmonumenten, desondanks verkeert het gebouw in een slechte staat. Om mensen te vertellen over de geschiedenis en de ongewisse toekomst van Sankt Ludwig organiseert het burgercomité Sankt Ludwig maandelijks wandelingen om het klooster. Fractievoorzitter Thijs Coppus wandelde mee.

"De afgelopen jaren ben ik regelmatig gaan kijken bij Sankt Ludwig. Ik heb het klooster steeds verder in verval zien raken. Ramen zijn gesneuveld, dakpannen losgeraakt berkenbomen woekeren in het gebouw. Toch is de hoop op een goede afloop groeiende: steeds meer mensen komen in verzet tegen de manier waarop de Meru, de eigenaar van het rijksmonument, de regels aan haar laars lapt. Daarnaast lijkt de gemeente Roerdalen eindelijk wakker te worden en wordt de druk om Sankt Ludwig in oude staat te herstellen langzaam opgevoerd.." Aldus Thijs Coppus.

Op dit moment is het vooral de provincie Limburg die niks ziet in herstel van Sankt Ludwig. "Sterker nog, het provinciebestuur heeft het verzoek van de eigenaar om het gebouw van de rijksmonumentenlijst af te voeren ondersteund. Gelukkig heeft de minister dit tegen gehouden. De provincie Limburg is belangrijke verantwoordelijke voor behoud van het Limburgs cultuurhistorisch erfgoed. In het geval van Sankt Ludwig heeft het provinciebestuur de afgelopen jaren het tegengestelde gedaan: ondanks verzet in Nederland en Duitsland heeft het provinciebestuur altijd de kant van de Meru gekozen. Hierdoor is heeft de provincie Limburg de verloedering van een rijksmonument actief mogelijk gemaakt en werkt het provinciebestuur nog altijd mee met de pogingen van de Meru om belangrijk Limburgs cultuur historisch erfgoed te vernietigen." Aldus Coppus.