SP Limburg steunt schoonmakers

3 april 2010

SP Limburg steunt schoonmakers

De Limburgse SP steunt de actievoerende schoonmakers. Een afvaardiging van de fractie is twee dagen mee op actie geweest in Utrecht. De schoonmakers vragen een verhoging van hun uurloon met 2 dubbeltjes dit jaar en volgend jaar nog eens 2 dubbeltjes. Daarnaast willen ze reiskostenvergoeding, vakscholing en hulp bij het leren van de taal. De halsstarrige opstelling van de werkgevers om niet tegemoet te komen aan de bescheiden eisen van de schoonmakers is ronduit beschamend. Het is tekenend voor het gebrek aan respect waar de schoonmakers schoon genoeg van hebben.

Schoonmakers zijn harde werkers die de plekken waar anderen verblijven en werken schoon maken. Ze knappen letterlijk het vuile werk op en moeten dit doen in steeds minder tijd. Maar het zijn ook werkende armen die een schamel loon krijgen voor dit harde werk. Gezinnen kunnen niet rond komen van wat in de schoonmaakbranche verdiend wordt.

Grote opdrachtgevers zoals de NS, Schiphol, UWV en ABN AMRO sluiten contracten af met het schoonmaakbedrijf dat het goedkoopste is. In de concurrentiestrijd wil het ene bedrijf goedkoper zijn dan het andere en weer een ander nog goedkopere om in de eindeloze concurrentiestrijd de opdracht binnen te slepen. Ze bekommeren zich er niet om wat de gevolgen zijn voor de werkers in de schoonmaak over wiens ruggen wel de winsten behaald worden.

De schoonmakers voeren daarom ook actie bij grote opdrachtgevers. Opdrachtgevers waar bestuurders zonder gene tonnen verdienen en dikke bonussen opstrijken, maar niet bereid zijn contracten af te sluiten die een fatsoenlijke CAO mogelijk maken.

Onlangs kreeg de hoogste baas van de NS Bert Meerstadt de Gouden Krent aangeboden. Schiphol topman Jos Nijhuis kreeg van de schoonmakers een cadeaubon van 25 euro. De stakers vragen aan beide heren steun voor hun CAO-eisen.

Deze week heeft kaderlid van FNV Bondgenoten en schoonmaker bij de NS Tim Edwards de staking onder de aandacht gebracht van de schoonmakers in het provinciehuis. Hij heeft de schoonmakers uitgelegd waar de staking om draait. Hij heeft getracht de schoonmakers van schoonmaakbedrijf GOM die in het provinciehuis werken te bewegen mee te staken. Echter zeer weinig schoonmakers van GOM vallen onder de schoonmaak CAO omdat velen in een dienstverband werken dat valt onder de CAO van de Wet Sociale Werkvoorziening. Dit maakt de onderlinge steun en solidariteit tussen de schoonmakers in het provinciehuis moeilijk te organiseren om te kunnen en te durven staken.

De schoonmaakstaking is in meerdere opzichten belangrijk om de strijd voor een betere CAO te winnen. Ook in de zorg, post, bouw, schoonmaak en industrie en onder zelfstandigen groeit het aantal werkende armen. Het zijn mensen die op een respectabele manier de economie mee draaiende houden, maar steeds meer in hun portemonnee geraakt worden. Om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen worden ze opgejaagd om steeds meer en harder te moeten gaan werken.

De volhardende schoonmakers die nu al maanden actie voeren en meer dan zes weken staken zijn ondertussen een symbool van verzet tegen de onrechtvaardige arbeidsverhoudingen van vele werkende armen. Ze moeten de strijd winnen om verder afglijden tegen te gaan.