SP wil rem op megastallen

29 maart 2010

SP wil rem op megastallen

De SP Limburg vindt het jammer dat het provinciebestuur niet aan een verbod op megastallen wil. Tijdens de Statenvergadering van 26 maart deden D66, GroenLinks, Partij voor de Dieren en SP en beroep op het college van GS om zo’n verbod in te voeren, nu het gevaar bestaat dat er vanuit Noord-Brabant grote hoeveelheden vee de kant van Limburg op komen.

Die provincie stelde onlangs een verbod in op de bouw van megastallen, waardoor het niet uitgesloten is dat Brabantse mega-intensieve veehouderijen hun oog op Limburg laten vallen. Statenlid Rob Janssen vindt het jammer dat de provincie Limburg geen trek heeft in een soortgelijk verbod: “Temeer daar tijdens de Statenvergadering bleek dat we het eigenlijk eens zijn. Gedeputeerde Driessen verzekerde dat de gevreesde varkens-vloedgolf uit Brabant niet komt, en dat de gemeenten bovendien voldoende middelen hebben om megastallen te weren. Kortom: Wij willen iets niet en het college zegt: het gebeurt ook niet. Dan zijn we het feitelijk eens en is er niets tegen een extra stok achter de deur op provinciaal niveau”, aldus Janssen tijdens de Statenvergadering.

Inmiddels hebben genoemde partijen in Provinciale Staten aangekondigd dat er een initiatiefvoorstel komt om nieuwe megastallen uit Limburg te weren en om kleinere boeren te ondersteunen om te investeren in hun bedrijf. “Wij gaan een voorstel schrijven waarin wordt geïnvesteerd in kleinere boeren, het landschap, dierwelzijn en een gezonde leefomgeving.