“Haags besluit herindeling geen verrassing”

11 maart 2010

“Haags besluit herindeling geen verrassing”

Het besluit van de Tweede Kamer om de gemeentelijke herindeling van Bergen, Gennep en Mook en Middelaar controversieel te verklaren is allesbehalve een verrassing. “De fusie heeft een draagvlakprobleem, zowel onder politici als onder burgers”, zegt SP-Statenlid Rob Janssen.

“Dat de samenvoeging op de lange baan is geschoven, komt niet door de val van het kabinet. De oorzaak is dat de voorstanders in Gennep en Mook/Middelaar er niet in zijn geslaagd om Den Haag te overtuigen van nut en noodzaak van de herindeling.” Dat zegt SP-Statenlid Rob Janssen uit Ottersum, nu de Tweede Kamer de gemeentelijke herindeling in de Kop van Limburg definitief controversieel heeft verklaard. “Zo bezien is het Haagse besluit geen verrassing. Daar komt bij, dat er onder bijna alle landelijke partijen gaandeweg steeds meer twijfels over de fusie zijn gerezen. Dat was een jaar geleden al het geval; iedereen had dit kunnen zien aankomen.”

De SP in Provinciale Staten van Limburg stemde vorig jaar tegen de beoogde herindeling. Volgens Rob Janssen is er geen concrete meerwaarde voor de burgers en is de uitgestrektheid van de beoogde nieuwe gemeente - van noord naar zuid zo’n 45 kilometer – ook al geen pré. Bovendien: Bergen is tegen de fusie, waardoor het een gedwongen, en dus zeer moeizame samenvoeging zou worden. Janssen: “Mijn uitgangspunt was steeds: Wat schieten inwoners van de Kop van Noord-Limburg er mee op? Anders gezegd: Wat gaat er aan de neus van de burger voorbij als de fusie niét doorgaat? Een antwoord daarop heb ik eigenlijk nooit gekregen, behalve wat vage bespiegelingen over bestuurskracht en gemeenschappelijke opgaven. Leuk, maar daar kom je in Den Haag natuurlijk niet ver mee.”

Overigens wijst de SP’erop, dat de kans groot was dat het parlement de herindeling definitief had afgeschoten als het kabinet niét was gevallen. “Het uitstel geeft het de gemeentes Gennep en Mook/Middelaar in ieder geval de kans om alsnog met een goed uitgekristalliseerd verhaal naar de burger te stappen. Of dat verhaal überhaupt bestaat, is zeer de vraag. In dat geval betekent dit uitstel gewoon afstel.”