"De SP wil voorop in de strijd voor goede ziekenhuiszorg"

12 maart 2010

"De SP wil voorop in de strijd voor goede ziekenhuiszorg"

Vandaag werd door Provinciale Staten gesproken over mogelijke steun aan het Heerlense Atrium ziekenhuis. Als het aan de SP ligt, dan krijgt het Atrium snel steun van de provincie zodat er begonnen kan worden met de bouw van een nieuw ziekenhuis.

Voor de meeste partijen in Provinciale Staten was de discussie over het Atrium ziekenhuis een 'economische discussie'. Daarom wilden coalitiepartijen CDA en PvdA dat er in de Statencommissie economische zaken werd gesproken over het Atrium.

SP Statenlid Thijs Coppus: "Voor de SP gaat de discussie over het Atrium niet alleen over geld. Het gaat in de eerste plaats om de zorg voor bijna 250.000 mensen, deze zorg staat bij ons voorop. Ondanks de zorgen van veel mensen over de ziekenhuiszorg in de Parkstad kwam verantwoordelijk gedeputeerde Wolfs zelfs niet opdagen. Ze liet het debat over aan gedeputeerde Lebens die verantwoordelijk is voor financiën."

Desondanks stond voor de SP de ziekenhuiszorg in de Parkstad centraal. "Heerlen moet snel een nieuw ziekenhuis krijgen, een ziekenhuisfusie in Zuid-Limburg is onwenselijk en de gemeenten in de regio moeten niet door de provincie onder druk worden gezet om mee te betalen aan de nieuwbouw van het Atrium. Het CDA, een van de partijen die vlak voor de raadsverkiezingen niet over het Atrium wilde spreken, noemde dit ‘populistisch’ en wilde maar al te graag de rekening gedeeltelijk bij de gemeenten neerleggen. Het CDA ‘vergeet’ dat haar eigen minister Klink zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen door het Atrium niet wil helpen bij de nieuwbouw. Daarnaast worden de gemeenten de komende jaren hard geraakt door de crisis. En dat terwijl de provincie nog genoeg in kas heeft." Aldus Thijs Coppus.

De afgelopen week werd duidelijk dat het Roermondse ziekenhuis ook een beroep op provinciale steun heeft gedaan. Daarnaast stapt het Academisch Ziekenhuis Maastricht (AZM) naar de rechter omdat er sprake zou zijn van staatssteun bij de garantstelling aan Orbis. Om nieuwe problemen, onduidelijkheden en incidenten te voorkomen, wil de SP dat er snel een provinciaal plan voor de ziekenhuiszorg komt. Voor de komende tijd wil de SP dat ieder geval apart wordt bekeken.

"Nu minister Klink zijn verantwoordelijkheid niet neemt is de provincie aan zet. En al behoort het financieren van ziekenhuizen niet tot de taak van de provincie, als het om de zorg voor mensen gaat moet dit principe maar even over boord worden gegooid. Want als het aan de SP ligt, dan gaat de provincie voorop in de strijd voor goede en toegankelijke ziekenhuiszorg in heel Limburg." Aldus Thijs Coppus.