De Meer blijft groen

27 maart 2010

De Meer blijft groen

Zonder problemen hebben alle partijen in de Staten de intrekking van de Pol-aanvulling, waarin het landschappelijk waardevolle gebied de Meer opgeofferd zou worden aan industrie, als hamerstuk aangenomen. De Meer, een bijzonder mooi stuk landschap en buffer tussen het industriegebied van Roermond en het landelijk gebied waaronder de Meinweg, blijft hierdoor behouden.

SP statenlid Peter Visser: De strijd heeft lang geduurd. Na een verloren veldslag, waarin de Meer tot industriegebied werd verklaard en het bedrijf Edco uiteindelijk afzag van vestiging, kwam de omwenteling. Onder aanvoering van de SP streden progressieve partijen voor het intrekken van dit plan. Het initiatief hiertoe werd op 26 november 2009 nog door VVD, CDA, D66 en PNL afgewezen en leek weer een veldslag verloren maar rond 5 december (...) kwam Gedeputeerde Staten zelf met de witte vlag: Intrekking van het plan. GS hanteerde een vreemde strategie, maar het resultaat telt.

Op 26 maart 2010 werd de Meer zonder slag of stoot weer toegevoegd aan het prachtige landschap van Roerdalen. Vermeld mag worden dat de samenwerking met mensen uit Roerdalen zeker heeft bijgedragen aan dit mooi resultaat.