SP en VVD willen spoeddebat over Atrium ziekenhuis

23 februari 2010

SP en VVD willen spoeddebat over Atrium ziekenhuis

De SP en de VVD in Provinciale Staten hebben een spoeddebat aangevraagd over het Atriumziekenhuis in Heerlen. Onlangs besloot de inspectie voor de volksgezondheid dat een aantal operaties niet meer in het Atrium mogen uitgevoerd. “De zorg voor 200.000 mensen komt hierdoor in het geding.” Aldus fractievoorzitter Thijs Coppus.

De operatiekamers mogen niet meer worden gebruikt omdat ze verouderd zijn. Het Atriumziekenhuis heeft al lange tijd nieuwbouwplannen, maar krijgt de financiering niet rond omdat de minister niet bij wil springen.

Thijs Coppus “De situatie is nijpend, er moet snel iets gebeuren. En omdat de minister zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen, moet de provincie nu bijspringen. Het verbaast mij overigens dat de provincie dit zomaar heeft laten gebeuren. De provincie heeft een toezichthoudende rol als het gaat om ziekenhuiszorg. Daarnaast wordt onder voorzitterschap van gedeputeerde Wolfs op dit moment een visiedocument voor de Limburgse ziekenhuiszorg opgesteld. Wij willen weten hoe gedeputeerde Wolfs dit heeft kunnen laten gebeuren.”