Snel debat over toekomst Limburgse bibliotheken

11 februari 2010

Snel debat over toekomst Limburgse bibliotheken

De Statenfractie van de SP is verontrust over de berichten in de media over de positie van de Limburgse Basisbibliotheken, de voorgenomen financiële (gemeentelijke) bezuinigingen en de gevolgen hiervan voor het bibliotheekwerk. De SP is van mening dat de bibliotheek een van de belangrijkste voorzieningen in onze samenleving is. Niet alleen daar waar het gaat om informatieverschaffing maar ook om de ondersteunende diensten ten behoeve van culturele activiteiten en bestrijding van analfabetisme door samenwerkingsverbanden met welzijnsinstellingen.

Net op het moment dat de bibliotheken in een noodzakelijke vernieuwingsfase verkeren is het belangrijk dat de basisbibliotheken over voldoende middelen beschikken om deze door te kunnen voeren. De Statenfractie van de SP heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerden Staten om snel actie te ondernemen en roept op tot een politiek debat over het belang en de functie van de basisbibliotheken in de provincie Limburg.

De SP is van mening dat het rijk, dus ook de provincie, de randvoorwaarden en kwaliteitseisen moet formuleren. Daarnaast moet de rijksbijdrage aan de gemeente fors omhoog, zodat de kosten voor het uitlenen van boeken en het beheren van de collectie daaruit gedekt kunnen worden. De provincie kan het beste zicht houden op regionale ontwikkelingen, op kleine kernen, de aanwezigheid van scholen, en daarin bijsturen. De gemeenten zouden meer doordrongen moeten zijn van de rol van de bibliotheken en de toegankelijkheid. Gemeenten zouden de bibliotheken voldoende of zelfs extra moeten ondersteunen.

“Om in deze maatschappij te overleven, moet je kunnen lezen en schrijven. Bibliotheken kunnen mensen in contact brengen met taal en cultuur. Bezuinigingen dwingen bibliotheken tot het maken van oneigenlijke keuzes: de contributie verhogen of bezuinigen op de aankoop van nieuwe boeken, op de openingstijden of overgaan tot het sluiten van filialen. De rijksbijdrage aan gemeenten moet substantieel worden verhoogd, zodat de bibliotheken voldoende subsidie krijgen. De contributie moet aan een maximum gebonden worden, het systeem van leengeld zou moeten worden afgeschaft en de contributievrijstelling voor jongeren tot 18 jaar moet worden hersteld. Met de aangekondigde bezuinigingen zal het alleen maar slechter worden dan het nu is en daarmee komen de kerntaken van de bibliotheken enorm in het gedrang en in een neerwaartse spiraal terecht”: aldus SP Statenlid Daan Prevoo.