Geen bezuinigingen op jeugdzorg

8 februari 2010

Geen bezuinigingen op jeugdzorg

De SP maakt zich met het oog op de aankomende bezuinigingen, ernstige zorgen over de toekomstige kwaliteit van de Limburgse jeugdzorg en heeft hierover bij het provinciebestuur aan de bel getrokken.

Nadat vorig jaar al duidelijk werd dat er flink bezuinigd zou gaan worden op de Limburgse jeugdzorg, beginnen nu de concrete gevolgen langzaam duidelijk te worden: martkgericht werken, het mogelijk afstoten van taken en een groot aantal gedwongen ontslagen. Alle reden voor de Limburgse SP-fractie om zich grote zorgen te maken over het behoud van kwaliteit in de jeugdzorg in Limburg en schriftelijke vragen te stellen aan het college van Gedeputeerde Staten.

Eind 2009 zijn de wachtlijsten binnen de jeugdzorg weggewerkt. De SP vreest dat met de aankomende bezuinigingen de wachtlijsten weer snel op zullen lopen en wil van Gedeputeerde Staten weten hoe zij dit wil voorkomen. Daarnaast vraagt de SP om opheldering over de recent verhoogde salarissen van enkele managers binnen jeugdzorginstelling Xonar. De SP vindt het onbegrijpelijk dat aan de top, vanwege uitbreidingen van verantwoordelijkheden, salarisverhogingen plaatsvinden, terwijl voor veel jeugdhulpverleners collectief ontslag dreigt. De komende tijd zal van iedereen die werkzaam is binnen de jeugdzorg, van hulpverlener tot manager, het nodige worden gevraagd. De SP vind het schandalig dat een manager zich hiervoor extra laat betalen.