SP stapt uit Euregioraad

11 januari 2010

SP stapt uit Euregioraad

De SP heeft haar afgevaardigde uit de Euregioraad teruggetrokken. De Euregioraad is een samenwerkingsverband van regio's in Duitsland, Vlaanderen en Wallonie. Het orgaan bespreekt grensoverschrijdende zaken en bekijkt op welke manier de verschillende regio's kunnen samenwerken. Nadat de SP de tweede partij van Limburg werd, heeft de partij besloten om een afgevaardigde naar de Euregioraad te sturen. "Wij wilden wel eens weten wat er werd besproken en of de Euregioraad toegevoegde waarde heeft." Aldus SP Statenlid en afgevaardigde Peter Visser.

Na ruim twee jaar heeft de SP besloten om zich terug te trekken uit de Euregioraad. "De agenda in deze raad stelt weinig voor en er komt vanuit het Euregiobestuur geen enkele informatie over besluiten, laat staan overleg. Het Euregiobestuur bestaat uit bestuurders en gedeputeerden van de deelnemende regio's. Samen met enkele andere leden zijn pogingen ondernomen hierin verbeteringen aan te brengen maar tevergeefs. Blijkbaar is er geen behoefte aan kritische oppositie in de Euregio. Nu is de Euregioraad slechts een legalisatie voor het bestaansrecht van een Euregiobestuur dat geen enkele behoefte heeft aan een controlerend orgaan als de Euregioraad. De SP doet niet meer mee aan deze poppenkast."