Natuurcompensatie moet beter

19 januari 2010

Natuurcompensatie moet beter

De Zuidelijke Rekenkamer heeft de provincie Noord Brabant en Limburg onderzocht om na te gaan of de regels voor natuurcompensatie bij bouwprojecten nageleefd worden. De regel is: als je ergens natuur vernietigt moet je in de omgeving evenveel nieuwe natuur realiseren. Voor de provincie Limburg zijn de resultaten negatief. De SP fractie in de Provinciale Staten heeft dan ook stevige kritiek geleverd.

SP Statenlid Peter Visser: "De provincie heeft heel wat steken laten vallen. Een flink aantal zaken gaan gewoonweg niet goed: Het beleidskader met regelgeving voor natuurcompensatie krijgt een dikke
voldoende, Afspraken met uitvoerende partners en financiële onderbouwing zijn niet
helder, de uitvoering en de controle op de uitvoering is ver beneden peil en Provinciale Staten eisen te weinig hun controletaken op en geven Gedeputeerde Staten te veel ongecontroleerde handelingsruimte."

Op CDA en VVD na vinden alle partijen in Provinciale Staten de Gedeputeerde Driessen orde op zaken moet stellen.