Fons Luijben: “Draagvlak voor fusie Kop van Limburg ontoereikend”

25 januari 2010

Fons Luijben: “Draagvlak voor fusie Kop van Limburg ontoereikend”

Vandaag heeft een delegatie van de Tweede Kamer een bezoek gebracht aan de drie noordelijkste gemeenten van Limburg. Daarmee legden de parlementariërs hun oor te luister in de regio, die een zwaar omstreden fusie van Gennep, Bergen en Mook en Middelaar boven het hoofd hangt. SP-Kamerlid Fons Luijben is vooralsnog niet overtuigd van de noodzaak van die fusie.

“Mij is vandaag niets gebleken van bestuurlijk onbenul in de Kop van Noord-Limburg”, zei Fons Luijben na afloop van het bezoek aan de regio. Daarmee reageerde de SP’er op het argument van sommige fusie-voorstanders, dat de drie gemeenten over onvoldoende bestuurskracht zouden beschikken en dus moeten fuseren. Luijben vervolgt: “Is het een rommeltje in de regio? Nee. Is er sprake van achterstallig onderhoud en dergelijke? Heb ik tijdens de rondrit door het gebied niets van kunnen ontdekken. Het is qua omgeving en natuur een prachtige regio en de bestuurskwaliteit van de gemeente Bergen, die door menigeen bekritiseerd wordt, is in mijn ogen prima. Samenwerking tussen de gemeenten is tot nu toe slechts op één terrein mislukt: de oprichting van een regionale sociale dienst. Dat is wel erg mager om te concluderen dat de drie gemeenten moeten fuseren.”

’s Ochtends had de Haagse delegatie een rondrit door het gebied gemaakt en ’s middags stond een hoorzitting in Milsbeek op het programma, waarin zowel burgers als vertegenwoordigers uit politiek, bedrijfsleven en landbouw hun visie op de herindeling gaven. De voorstanders konden Kamerlid Brinkman van de PVV in elk geval niet overtuigen. “De herindeling is blijkbaar een tekentafel-concept van de provincie dat er door moet worden gedrukt”, aldus de PVV’er. Fons Luijben: “Lokaal bestuur is niet van de bestuurders, maar van de bevolking. Ik constateer dat het draagvlak voor de fusie ontoereikend is.”

De gemeenteraad van Bergen stemde eerder tegen de fusie en verzet zich met burgemeester Klaverdijk voorop met hand en tand tegen de herindeling met Gennep en Mook en Middelaar. In die twee gemeenten was wel een meerderheid voor de fusie. In Provinciale Staten van Limburg stemde vorig jaar de meerderheid eveneens voor de herindeling, ondanks verzet van een aantal fracties waaronder die van de SP. Statenlid Rob Janssen, zelf woonachtig in de regio: “Ik zie voor de burger de concrete meerwaarde van een herindeling nog steeds niet. Met andere woorden: Wat schieten de inwoners er nou mee op? Bovendien is een van de drie gemeenten – Bergen – nog steeds faliekant tegen. Wij zeggen: alleen herindelingen van onderop. Dat betekent wat ons betreft : geen fusie in de Kop van Noord-Limburg.”

De Tweede Kamer neemt naar verwachting in maart een beslissing.