De markt faalt, provincie wil zelf gaan investeren in glasvezel

23 januari 2010

De markt faalt, provincie wil zelf gaan investeren in glasvezel

De provincie Limburg heeft plannen om honderd miljoen euro te investeren in een glasvezelnetwerk. De SP in Provinciale Staten is zeer kritisch over deze plannen. "Op de meeste plekken liggen de kabels al in de grond, we moeten geen dubbel netwerk aan gaan leggen." Aldus SP Statenlid Leny Eijssen.

Afgelopen zomer lanceerde gedeputeerde Hessels zijn plannen voor de investering van honderd miljoen euro. Op vrijdag sprak de Statencommissie economische zaken over het plan. "We hebben ons flink over de plannen verbaasd." Aldus SP Statenlid Leny Eijssen. "Eerst verkoopt de provincie kabelbedrijf @home en nu wil gedeputeerde Hessels weer gaan investeren in een nieuw kabelbedrijf. Blijkbaar faalt de markt en moet de overheid weer gaan bij springen. De SP is niet meteen voorstander van het aanleggen van een nieuw netwerk. De bestaande glasvezelkabels zijn de basis, vervolgens moeten bekeken worden of de provincie daadwerkelijk een rol moet spelen in de aanleg van nieuwe kabels."