SP doet voorstellen voor bescherming landschap en natuur

29 november 2009

SP doet voorstellen voor bescherming landschap en natuur

Op vrijdag 27 november werd in een commissie van Provinciale Staten gesproken over de nota Landschap en Natuur. In het plan wordt bekeken hoe waardevol landschap kan worden behouden. De SP is voorzichtig politief over de plannen. SP Statenlid Peter Visser: "De nota’s geven een verdere aanscherping van beleid dat gericht is op behoud van ons landschap en de natuurwaarden, maar daarnaast ook duidelijke richtlijnen voor de mogelijkheden voor bijvoorbeeld het verbeteren van de kwaliteit van wonen, werken en recreëren."

De SP fractie heeft deze nota's over het algemeen positief ontvangen maar wel enkele kanttekeningen geplaatst. De nota's geven over het algemeen een iets betere bescherming voor onze open ruimte, het landschap en de natuur waar waakzaamheid blijft geboden op momenten waar afgeweken wordt van het beleid.

Een verslag van Statenlid Peter Visser.

Vaak staan er al wijzigingen in de wachtrij voordat het nieuwe, iets betere, beleid door de Staten is aangenomen. Dat zijn de grootste gevaren. Een eerder vastgesteld beleid stelt dan bijna niks meer voor, je kunt het toch ten alle tijde wijzigen. Daarnaast zijn we zeer kritisch vanwege de achterstand in de
ontwikkeling van de Ecologische Hoofd Structuur (EHS, een aantal belangrijke natuurgebieden die met elkaar in verbinding staan) die al met 20 % is opgelopen en natuurcompensatie in de EHS wijzen we ook af omdat dit een sigaar uit eigen doos is.

Niet alleen mogelijkheden voor de open ruimte, het landschap en de natuur zijn beter vastgelegd. Ook de mogelijkheden voor wonen en werken
zijn goed geregeld. Natuurlijk, als er woningen moeten komen omdat er te weinig zijn dan moet dat. Maar dan wel woningen die mensen kunnen
betalen en in een woonomgeving die aangenaam en veilig is.

In eerste instantie kan gekeken worden naar de plekken met grote leegstand en juist op die plekken kun je met renoveren of herbouw veel bereiken. Het
kost geen extra ruimte, bouwen in het open gebied is gewoon niet meer nodig.

In de vergadering heeft de SP het functioneren van de woningcorporaties aan de kaak gesteld: Ze staan niet meer in dienst van de burgers maar leiden een eigen oncontroleerbaar leven die niet meer voldoet aan hun doelstellingen waarvoor ze zijn opgericht. Deze uitspraak kreeg veel bijval van andere partijen.

De SP heeft aangegeven dat er voorlopig ruim voldoende vele soorten werklocaties zijn die niet zijn ingevuld. Hierdoor is het niet nodig nieuwe werklocaties te plannen. Het is nodig om nieuwe bedrijven naar de bestaande plekken te leiden en niet automatisch toestemming aan bedrijven verlenen als ze op een plek willen beginnen waar de agrarische grond extreem goedkoop is en dit onwenselijk is. Bestaande bedrijventerreinen kunnen verbeterd worden waardoor ze aantrekkelijker worden.

De agrarische sector wil nog niet voldoende begrijpen dan ze niet moeten streven naar meer productie maar naar betere productie. Met streven naar meer verlies je de concurrentie met delen van Europa die daarmee veel meer kansen hebben. Met streven naar betere kwaliteit kun een concurrentieslag winnen.

De 'Verklaring van Roermond' tussen de provincie het LLTB heeft wat de SP betreft weinig toegevoegde waarde. We zien meer in een integraal beleid waarbij je kan spreken van 'agrarisch natuurbeheer' in waardevolle landschappelijke gebieden als de EHS. Mooi agrarisch landschap hoort bij ons Limburgs Land. Op plaatsen waar geen waardevolle landschappen zijn zou men moeten spreken van 'Natuurlijke Agricultuur'. Hiermee kun je aangeven dat je de landbouw kwalitatief wilt verbeteren en daarmee ook nog eens het, nu nog minder mooie, landschap een impuls wil geven.

Afsluitend: De nota's hebben wat de SP betreft voldoende kwaliteit om positief te beoordelen maar we zullen zeker bekijken of we via moties of
amendementen een aantal ideeën van ons kunnen verwezenlijken. Zo kan een oppositiepartij het mes aan twee kanten laten snijden.