Oproep SP aan CDA: laat je niet beheersen door angst en woede

14 november 2009

Oproep SP aan CDA: laat je niet beheersen door angst en woede

Afgelopen vrijdag, tijdens de begrotingsbehandeling in Provinciale Staten heeft het CDA geprobeerd om een aantal keer flink naar de SP uit te halen. Volgens het CDA komt de SP niet op voor de Limburgse belangen en neemt de SP in de Parkstad geen verantwoordelijkheid. SP fractievoorzitter Thijs Coppus noemt de aanval “niet onverwacht”. Afgelopen week opende gedeputeerde Driessen de frontale aanval op de SP. “Met de raadsverkiezingen in zicht probeert het CDA wanhopig om de SP af te schilderen als een partij die geen verantwoordelijkheid durft te nemen. Helaas voor het CDA is het tegendeel waar, sinds de SP in Heerlen mee bestuurd gaat het veel beter met de stad en in tegenstelling tot het CDA heeft de SP tijdens de begrotingsbehandeling in de Staten een flink aantal voorstellen ingediend. We hebben zelfs een alternatieve begroting gepresenteerd.” Aldus Coppus.

Volgens het CDA staan de gemeenten in de Parkstad (de regio Heerlen) stil en is dit de schuld van de SP. “Mooi dat het CDA zoveel invloed aan de SP toebedeeld, maar de werkelijkheid is anders.” Aldus Thijs Coppus. “In Heerlen heeft de SP inderdaad veel invloed en dit is ook te merken. Uit onderzoek blijkt dat de inwoners vergeleken van Heerlen tevreden zijn met hun stad. Maar in de meeste andere gemeenten in de Parkstad zit de SP niet in het gemeentebestuur. Het CDA daarentegen zit in alle gemeenteraden, levert in drie gemeenten wethouders en heeft in drie gemeenten een burgemeester. De agressie van het CDA richting de SP is vooral een camouflage voor het eigen falen. Het CDA maakt er een potje van en richt haar pijlen op een gemeente waar het wél goed gaat.”

Tijdens het debat in Provinciale Staten verweet CDA fractievoorzitter Frische de SP dat er veel zaken in Heerlen misgaan. Thijs Coppus: “Toen ik Frische concreet vroeg wat er dan in Heerlen fout gaat, had hij geen antwoord. Na nog een keer vragen gaf hij aan dat de SP tegen de Buitenring is (een nieuwe snelweg om de Parkstad). Alle goede zaken die in Heerlen gebeuren op het gebied van zonne-energie, veiligheid en cultuur interesseren het CDA blijkbaar niet. De partij is gefocust op de Buitenring, het kindje van gedeputeerde Driessen. De SP is de enige partij die een duidelijk alternatief voor deze weg heeft ontwikkeld en zowel de lokale afdelingen als de Statenfractie zitten op een lijn. Ik kan me voorstellen dat dit frustrerend voor het CDA is, maar dit mag geen aanleiding zijn om de Parkstad af te schilderen als een grauw en troosteloos gebied waar helemaal niets van de grond komt. Hiermee schoffeert het CDA alle inwoners van de Parkstad.”

Tijdens het begrotingsdebat concludeerde de SP dat de “tirade” van het CDA richting de SP vooral is ingegeven door de groeiende angst van het CDA voor de SP. “De SP doet het goed in Heerlen en in de andere gemeenten waar we in de gemeenteraad zitten. Daarnaast komt de Statenfractie voortdurend met haalbare en aantrekkelijke alternatieven voor de plannen van CDA en PvdA. Het CDA is in paniek, durft de inhoudelijke discussie met de SP niet aan en kan daarom alleen maar met agressie reageren. Dit is tragisch.” Aldus Thijs Coppus.

Luister hier en hier naar onderdelen van het debat.