SP wil inzage in kosten fusieproces Sporting Limburg

15 oktober 2009

SP wil inzage in kosten fusieproces Sporting Limburg

Naar aanleiding van het Statendebat Sporting Limburg d.d. 9 oktober jl. en de daadwerkelijk rol van GS bij het fusieproces is de Statenfractie van de SP van mening dat er ten aanzien van de kosten van het hele proces nog veel onduidelijkheid is. De SP constateert dat een aantal financiële verplichtingen die door betrokkenen zijn aangegaan niet of nog niet zijn voldaan. Onduidelijk is ook op welke wijze de overschrijding van de door de stuurgroep gemaakte kosten wordt gefinancierd. Hierdoor rijst de vraag wie verantwoordelijk is voor verstrekte opdrachten, wie verantwoordelijk is voor betaling en of in het geval van aanbestedingen of opdrachtverstrekking van de zijde van de provincie de aanbestedingsrichtlijnen zijn nageleefd.

De SP wil door middel van schriftelijke vragen opheldering en inzage krijgen in de daadwerkelijk kosten van het geflopte fusieproces Sporting Limburg. De SP vreest dat het hele proces rondom Sporting Limburg de gemeenschap circa 1 miljoen euro heeft gekost. Daarnaast blijft volgens de SP de mogelijkheid bestaan dat betrokken voetbalclubs schadeclaims gaan indienen nu gebleken is dat de provincie wel degelijk toezeggingen heeft gedaan aan de stuurgroep en andere betrokkenen over de financiering van de fusie, waarbij de provincie tussen 6 en 8 miljoen euro wilde investeren.