Coalitie slecht verliezer

27 oktober 2009

Coalitie slecht verliezer

De coalitie in Provinciale Staten toont zich een slecht verliezer. Naar aanleiding van het debat over Sporting Limburg haalden de fractievoorzitters van CDA, PvdA en PNL op 23 oktober in deze krant hard uit naar oppositiepartijen SP en VVD. Blijkbaar heeft het debat in Provinciale Staten niet genoeg voor de coalitiepartijen opgeleverd en komt het uiteindelijke verweer van de coalitiepartijen pas twee weken later.

In een gezamenlijk opinieartikel suggereren CDA, PvdA en PNL dat de grootste oppositiefracties in Provinciale Staten weinig op hebben met de belangen van Limburg en de Commissaris der Koningin met voorbedachte rade wilden beschadigen. Hieruit wordt de conclusie getrokken dat SP en VVD niet integer zijn.

De coalitiepartijen scharen zich als een blok achter de handelswijze van de heer Frissen en zijn college van Gedeputeerde Staten. Het optreden van de CdK getuigt volgens de partijen van lef en zou bovendien passen bij de handelswijze van het college van Gedeputeerde Staten. Hiermee wordt feitelijk een blanco cheque aan GS afgegeven. “Ga maar op pad, doe maar beloften en trek je niet te veel van de Staten aan.” Is de boodschap van CDA, PvdA en PNL aan Gedeputeerde Staten. Dit is niet de werkwijze die de SP voorstaat. Het debacle rondom Sporting Limburg heeft juist laten zien dat het funest is als bestuurders op eigen houtje hun gang gaan, beloften doen en de Staten bewust niet betrekken bij belangrijke zaken die in de maatschappij leven.

De andere suggestie van de coalitiepartijen, dat de SP met voorbedachte rade de CdK wilde beschadigen, is onjuist. Uiteraard is er nagedacht over mogelijke consequenties van het Statendebat en zijn er een aantal scenario’s uitgewerkt. Maar uiteindelijk is de motie van wantrouwen tegen alleen de Commissaris der Koningin niet ingediend. Het ultieme bewijs dat voor de SP nog alle mogelijkheden open lagen.

De conclusie van de coalitiepartijen, dat de SP niet integer, niet eerlijk heeft gehandeld, is onzin. De SP speelt altijd open kaart, ook in het debat over Sporting Limburg. De verbitterdheid van de coalitie toont aan dat uitkomst van het debat anders was dan ze hadden gehoopt. Maar dit mag geen reden zijn om met modder te gaan smijten. Bovendien hebben CDA, PvdA en PNL absoluut geen recht van spreken als het gaat om integriteit. De afgelopen coalitieperiode is Limburg geteisterd door schandalen waar de coalitiepartijen telkens een hoofdrol in speelden. Alle onderzoeken hiernaar werden door de coalitie gedirigeerd, het plaatsen van vraagtekens bij de uitkomst wordt door Gedeputeerde Staten beschouwd als “sabotage”.

Dus heren Driessen, Frische, van Dijk en Franssen, waar hebben we het eigenlijk over?

Dit artikel is vandaag ingekort verschenen in Dagblad de Limburger. Lees hier het artikel (pdf).