h

Ammoniaktreinen: rood sein of doordenderen

11 oktober 2009

Ammoniaktreinen: rood sein of doordenderen

De Limburgse SP-Statenfractie zet middels schriftelijke vragen aan het provinciebestuur de ammoniaktransporten per spoor opnieuw op de agenda. Dit naar aanleiding van afspraken die behelzen dat genoemde transporten door Limburg vóór het einde van dit jaar drastisch gereduceerd worden.

Momenteel wordt er van en naar de locatie ChemelotDSM te Geleen jaarlijks maximaal 242.000 ton ammoniak vervoerd per spoor. Volgens een hierover afgesloten convenant wordt dit uiterlijk 31 december van dit jaar wordt teruggebracht tot 187.000 ton en worden inspanningen verricht om dit met ingang van 1 januari 2015 nog verder terug te brengen tot 126.000 ton. De Statenleden Elke de Vries en Edwin Bus willen onder meer weten hoe de transporten, de routes en samenstelling van de treinen en de veiligheidsrisico’s er uit komen te zien na de aangekondigde reducties van de transporten tussen Geleen en IJmuiden.

Daarbij herinnert het tweetal aan een eerder dit jaar unaniem aangenomen motie in Provinciale Staten, die het college van GS oproept “stappen te ondernemen om zo snel mogelijk een einde te maken aan alle ammoniaktransporten”. “Hoe ver is het college inmiddels hiermee? Als het om veiligheid gaat, willen de burgers weten waar ze aan toe zijn,” aldus Edwin Bus. Ook wijzen ze op de investeringen van de provincie Noord-Brabant in ATB-veiligheidssystemen op het spoor tussen Rotterdam en Venlo. Een aanzienlijk aandeel van het transport over die route betreft vervoer van gevaarlijke stoffen.

U bent hier