SP verbaasd over besluit coalitie Sporting Limburg

29 september 2009

SP verbaasd over besluit coalitie Sporting Limburg

De Statenfractie van de SP is verbaasd over het feit dat de Statenfracties van CDA en PvdA al op voorhand een diepgaander onderzoek in de vorm van een Statenenquête van de hand wijzen. De coalitiepartijen die een meerderheid hebben in het Limburgs Parlement hebben na een overleg daartoe besloten. “Het is een beschadiging van de democratische principes. Het politieke debat over het onderzoek en de resultaten moet nog gevoerd worden tijdens de Statenvergadering van 9 oktober aanstaande. Het verbaasd de SP dat de coalitiepartijen al een besluit hebben genomen zonder daar met alle leden van Provinciale Staten over in debat te gaan. Dit is een wedstrijd spelen waarvan de uitslag al op voorhand vast staat." Aldus woordvoerder Daan Prevoo. De SP

De SP is van mening dat een Statenenquête het enige middel is om de impasse rondom Sporting Limburg te doorbreken. Het door de Unit Control van de provincie uitgevoerde onderzoek is weliswaar binnen de opdracht uitgevoerd maar ontoereikend om een helder beeld te krijgen van het proces en vermeende toezeggingen van een provinciale bijdrage van circa 7 mln. euro.

Een van de belangrijkste redenen om een breed onderzoek te gelasten is het feit dat door de hele gang van zaken het vertrouwen in de provinciale politiek ernstig is geschaad. Het beeld van de burger om politiek te wantrouwen wordt hiermee alleen versterkt. De houding van het CDA en PvdA is ronduit schandalig. Daarnaast wordt de integriteit van alle betrokkenen ernstig in twijfel wordt getrokken, met name de leden van de stuurgroep zijn volgens de SP monddood gemaakt. De Statenenquête biedt de enige mogelijkheid om alle betrokkenen onder ede te horen. Het resultaat van dit onderzoek zal duidelijkheid verschaffen en betrokkenen al dan niet vrijpleiten. “Dit zou ook het doel van Provinciale Staten moeten zijn, inclusief de coalitiepartijen CDA en PvdA . Indien er geen Statenenquête komt wordt het beeld van een politieke doofpotaffaire alleen maar versterkt. Het is in het belang van alle partijen en met name van de weigerende partijen als CDA en PvdA om schoon schip te maken. Als er niets te verbergen valt stem je eenvoudigweg in met deze enquête. De SP roept dan ook alle fracties op om eensgezind in te stemmen met een vervolgonderzoek.” aldus Prevoo.