Goed zo: Noord-Limburg in beeld bij Brabants Streekgewest

30 september 2009

Goed zo: Noord-Limburg in beeld bij Brabants Streekgewest

Het college van Gedeputeerde Staten heeft vandaag positief gereageerd op de oproep van Statenlid Rob Janssen (SP) om Limburg nadrukkelijk bij het nieuwe Streekgewest Noord-Oost Brabant op de kaart te zetten.

Onlangs besloten 21 Brabantse gemeenten om middels de vorming van een zogenaamd Streekgewest samen zaken als openbaar vervoer, bedrijfsterreinen, landbouw en toerisme te verbeteren. Janssen wees eerder op de innige vervlechting van de Kop van Limburg met het Brabantse. Volgens hem moeten Gennep, Mook en Middelaar en Bergen inspelen op het nieuwe Streekgewest, opdat straks niet de boot gemist wordt als het gaat om genoemde ontwikkelingen.

Het provinciebestuur omarmt die gedachte en laat weten erop toe te gaan zien dat in de Kop van Limburg “nadrukkelijk wordt stilgestaan bij de vraag welke kansen samenwerking met het Streekgewest biedt”. Ook gaat het college zelf “anticiperen in de contacten met samenwerkingspartners in Noord-Oost Brabant”.