Dienstreizen naar het buitenland beperken

31 augustus 2009

Dienstreizen naar het buitenland beperken

De SP in Provinciale Staten van Limburg wil dat het aantal dienstreizen van Gedeputeerde Staten naar het buitenland wordt beperkt. Dit zegt de partij in reactie op het overzicht van declaraties van leden van GS. In 2008 declareerden leden van GS ruim 61.000 euro voor dienstreizen en verblijfskosten in het buitenland. Gedeputeerde Wolfs maakte in 2008 meer dan 20.000 euro aan kosten voor buitenlandse reis- en verblijfskosten.

Thijs Coppus, fractievoorzitter van de SP in Provinciale Staten, noemt de kosten buiten proporties. “Ik wil best geloven dat bestuurders soms voor hun werk naar het buitenland moeten, maar een bedrag van 61.000 euro is absurd. Er moet snel een discussie komen over nut en noodzaak van buitenlandse reizen. De SP wil van Gedeputeerde Staten weten wat de meerwaarde van alle reizen is en wat alle buitenlandse reizen van GS de Limburgse samenleving inmiddels hebben opgeleverd.”

Verder is de SP over de hoogte van de declaraties van de leden van GS. “De komende dagen gaan we de declaratie-bonnen bestuderen. Duidelijk is in ieder geval dat het ook wel wat minder mag.” Aldus Thijs Coppus.