SP: geen blanco cheque voor Gedeputeerde Staten

15 juli 2009

SP: geen blanco cheque voor Gedeputeerde Staten

Op vrijdag 10 juli werden een aantal plannen om de economische crisis te bestrijden besproken in Provinciale Staten. De provincies kunnen, onder strikte voorwaarden, van het rijk gelden tegemoet zien om de stagnatie in de bouw, veroorzaakt door de kredietcrisis, een beetje te doorbreken. Limburg kan ook rijksgelden krijgen en daarvoor dienen projecten ingediend te worden. Daarnaast wil de provincie nog extra maatregelen nemen zoals het restaureren van gebouwen en het vernieuwen van de hectometerpaaltjes langs provinciale wegen.

De SP was kritisch over de voorstellen, daarnaast hadden Provinciale Staten weinig tijd om de voorstellen te lezen, drie dagen voor de Statenvergadering werden de maatregelen als extra agendapunt geagendeerd. Voor de SP aanleiding om te pleiten voor een extra Statenvergadering.

SP Statenlid Peter Visser: "Op donderdag 9 juli kregen de Statenleden de stukken per koerier aangeleverd, een gebruikelijke commissievergadering werd volledig gepasseerd. De inhoud van het voorstel: Alles bij elkaar werd er zo’n 30 miljoen vrij gemaakt. Bepaalde bedragen stonden al vast maar zouden eerder vrij komen, andere bedragen zijn nieuw. Slechts een klein deel van de plannen was tijdens de Provinciale Statenvergadering bekend. Als je ja zei tegen de plannen dan wist je dus niet waar je ‘ja’ tegen zei. Hoewel er plannen bij waren waar de SP zich zeker in kon vinden zagen we ook plannen waarvan we dachten: ‘is dit nou zinvol om nu al veel geld aan uit te geven’? Denk bijvoorbeeld aan het vernieuwen van hectometerpaaltjes en vervroegd onderhoud aan liften."

Op vragen van de SP of het niet zinvol zou zijn om bijvoorbeeld ook de sociale woningbouw te stimuleren werd ontwijkend geantwoord. Immers, de sociale woningbouw in Limburg heeft al een achterstand opgelopen. Met de kredietcrisis en de groeiende werkloosheid wordt verwacht dat veel mensen veel minder gaan verdienen en noodgedwongen een sociale huurwoning nodig zullen hebben. Op de vraag om meer duidelijkheid te verschaffen omtrent de plannen en desnoods een week later terug te komen voor een Provinciale Statenvergadering werd negatief gereageerd door Gedeputeerde Staten en andere fracties.
Ook het goede voorstel om nu alleen te stemmen over de concreet voorliggende bouwplannen en later pas over de nu nog onbekende plannen werd negatief beoordeeld. Gedeputeerde Staten willen klaarblijkelijk geen duidelijkheid vooraf geven. Indien wel dan had de SP fractie overigens overwogen om wel voor te stemmen.

"Al met al proberen Gedeputeerde Staten steeds meer ‘mist’ te scheppen rond hun beleid. Dit plan is zeker niet de eerste mist waar we tegenaan lopen. De SP fractie wil daarom een duidelijk signaal afgeven door tegen dit plan te stemmen. Niet omdat alle plannen van Gedeputeerde Staten slecht zijn, dat valt wel mee. Maar het is de zoveelste keer dat Provinciale Staten hun besluitvormende en controlerende taak ontnomen wordt. Helaas waren we de enige partij die tegen was, andere zeer kritische partijen stemden uiteindelijk wel voor. Ook dit is een duidelijk signaal: ‘Gedeputeerde Staten, doe maar wat je wil, we zien het wel achteraf….’. De SP fractie zal zich hiertegen blijven verzetten." Aldus Peter Visser