Het wordt de hoogste tijd om uit de Buitenring impasse te geraken
Het wordt de hoogste tijd om uit de Buitenring impasse te geraken
De discussie over de Buitenring zit muurvast. Inmiddels is het oorspronkelijk geraamde bedrag van 135 miljoen euro voor de aanleg van de weg verdubbeld. Wie zich realiseert wat de sociale en economische uitdagingen in Parkstad zijn, zal het nauwelijks kunnen geloven: alleen al Heerlen, met slechts 2,5 kilometer Buitenring, betaalde zo'n 12 miljoen pér kilometer. Een buitenproportionele bijdrage aan een provinciale weg. De Provincie vindt dat nóg niet genoeg. De unanieme gemeenteraad van Heerlen wil geen gemeentelijke cent extra bijdragen.
Ook Kerkrade roert zich: wethouder Krasovec is op tournee langs alle gemeenteraden van Parkstad. Hij wil politieke steun voor de Kerkraadse aanpassingen. De Kerkraadse aandacht gaat bovenal uit naar het eigen alternatieve traject: de Tunnelweg-variant. Daarmee neemt Kerkrade een groot risico.
Door zich blind te staren op het eigen tracee is het risico groot dat Kerkrade toch de vierbaanssnelweg via het oude tracee door de provincie in de maag gesplitst krijgt.
Veel beter zou een gezamenlijk pleidooi zijn voor een discussie over de kern: vorm en omvang van de weg. Niet langer een 'autobaan' met 100 kilometer per uur als heilige doel, maar een rationele oplossing. Afslanken die weg! De SP presenteerde medio 2008 een plan voor een Buitenring met twee keer één rijstrook en een maximum snelheid van 80 kilometer per uur. Zo'n 80-kilometerweg is beter inpasbaar in het landschap. Ook in Kerkrade! Door de beperkte snelheid kan een dergelijke weg met scherpere bochten en minder ingewikkelde kunstwerken- als opritten, kruisingen en bruggen- worden gerealiseerd. Bovendien kan de weg veel gemakkelijker over bestaande wegen worden aangelegd. Beter voor mens, milieu én de schatkist.
Tot nog toe werd dit alternatief weggewimpeld. De Buitenring zou en moest een echte snelweg worden. Nu uit verkeersprognoses én provinciale (!) uitgangspunten voor het aantal rijstroken ook nog eens blijkt dat een volledige vierbaansweg overbodig is, is vasthouden daaraan financieel, politiek en maatschappelijk doodlopend.
Wat de SP betreft moet het volgende gebeuren: 1. een Buitenring voor maximaal de afgesproken 135 miljoen; 2. een snelweg is niet haalbaar binnen het afgesproken budget en dus moet het roer om: geen 100 maar 80-kilometerweg en waar mogelijk de tering naar de nering; 3. de provincie en Parkstad moeten direct aan tafel om de regio-afspraken- die in de schaduw van de discussie Buitenring zijn blijven liggen- alsnog waar te maken. De afgesproken 40 miljoen van de provincievoor belangrijke projecten moet er zo snel mogelijk komen.
Kortom: het is de hoogste tijd om politieke prestige los te laten en een rationele weg uit de impasse te vinden. Het gebied waarin een kwart van alle Limburgers woont, verdient beter dan 2 ruziënde overheden!
Dit opinieartikel is geschreven door Ron Meyer, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Heerlen en Thijs Coppus, fractievoorzitter van de Limburgse Statenfractie van de SP en is op maandag 22 juni verschenen in Dagblad de Limburg.