Grote zorgen om banenverlies Orbis

12 maart 2009

Grote zorgen om banenverlies Orbis

De Limburgse Statenfractie en de Kamerfractie van de SP maken zich grote zorgen over een dreigende ontslaggolf bij Orbis in Sittard-Geleen. Volgens de vakbond dreigen honderden banen bij Orbis te verdwijnen, dit als gevolg van financiële problemen.

SP Tweede Kamerlid Henk van Gerven heeft inmiddels minister Klink opgeroepen om in te grijpen. "De ontslagen dreigen niet alleen in het ziekenhuis, maar ook bij de thuiszorg, psychiatrie en ouderenzorg van het Orbis-concern. Maandag wordt het reorganisatieplan bekend. Orbis verkeert in acute problemen en heeft een geschat financieringsprobleem van 128 miljoen. De SP heeft de minister ook gevraagd te kijken hoe deze problemen kunnen worden opgevangen, zonder dat dit ten koste gaat van de zorg of de banen." Aldus van Gerven.

De Statenfractie van de SP sluit zich bij deze oproep aan. Daarnaast is de Limburgse SP van mening dat de ook de provincie in moet grijpen. Fractievoorzitter Thijs Coppus: "Voor de zorg is het van groot belang dat de banen behouden blijven. De komende jaren komen er in het zuiden van Limburg steeds meer ouderen bij, hier is goede zorg voor nodig. Daarnaast zou een ontslaggolf in deze economisch zware tijd extra wrang zijn voor Zuid-Limburg. De SP is van mening dat de provincie daarom niet aan de zijlijn mag blijven staan en samen met de minister in moet grijpen. De minister moet er voor zorgen dat het financieringsprobleem niet ten koste gaat van de mensen die zorg nodig hebben en het personeel en de provincie moet samen met de directie en de medewerkers van Orbis en andere deskundigen onderzoeken wat er aan de hand is, welke fouten zijn gemaakt en welke oplossingen er voor de korte en de lange termijn zijn."

Nieuwsbericht op de landelijke SP site