Gastcolumn Paul Lempens: Thuis in de buurt

14 maart 2009

Gastcolumn Paul Lempens: Thuis in de buurt

De SP in heel Nederland heeft het 'buurtwerk' van de partij een nieuwe impuls gegeven. Een paar keer per jaar maken we de 'ZO'-krant met nieuws over onze strijd voor een beter Nederland. Actienieuws en interviews vullen deze tabloid-krant. SP’ers bellen aan in de buurten in hun stad of dorp, geven de krant af en vragen hoe het gaat met de mensen in hun buurt.

In mijn eigen afdeling Weert, maar ook in Leersum, Dongen, Assen, Den Helder, Nederweert, Nijmegen en enkele andere plaatsen ben ik mee geweest met lokale SP’ers: ‘buurten in de buurt’. Ik haal er mijn motivatie vandaan. Je blijft met beide benen op de grond, wordt gedwongen gewone taal te gebruiken, krijgt waardevolle informatie en vervreemdt zo niet van de mensen die je vertegenwoordigt. Partijpolitiek gekrakeel, 'gebiedsontwikkeling', coalitie, oppositie, conservatief, progressief, het gaat allemaal aan de gewone mensen voorbij.

De gemeente moet niet zo moeilijk doen. Niet steeds opnieuw plannen maken, maar investeren en doen wat nodig is. Niet de gemeente 'op de kaart
zetten', maar kleine zaken die belangrijk zijn aanpakken; het speeltuintje dat aan vervanging toe is, de overvolle glas- en plasticinzamelbakken bij
het winkelcentrum uitbreiden, het parkeerprobleem in de binnenstadoplossen. Investeer in de jeugd, in opleidingen. Ondersteun de sportverenigingen die het moeilijk hebben maar belangrijk zijn. Stop de verloedering van de buurt en pak eens door. Geef je geld niet aan externe bureaus maar laat je eigen ambtenaren werken, dat is hun taak.

Je ervaart dat de SP nog altijd dicht bij de mensen staat, dat we op de goede koers zijn. De peilingen geloof ik dan ook niet. Eerlijk duurt het langst.

Paul Lempens is afkomstig uit Weert en sinds november 2006 Tweede Kamerlid namens de SP.