SP zet vraagtekens bij rol provincie bij fusie Roda en Fortuna Sittard

4 februari 2009

SP zet vraagtekens bij rol provincie bij fusie Roda en Fortuna Sittard

De Statenfractie van de SP zet vraagtekens bij de rol die de provincie lijkt in te nemen bij de fusie van Roda JC Kerkrade en Fortuna Sittard in FC Limburg. Aanleiding is het feit dat de leden van Provinciale Staten via de Limburgse media op 3 februari op de hoogte werden gesteld van de resultaten van het fusieonderzoek dat door de provincie werd gefaciliteerd.

Op 12 november 2008 heeft de SP Statenfractie schriftelijke vragen gesteld over de rol van de provincie bij het onderzoek naar een mogelijke fusie tussen de betaald voetbal organisaties Roda JC en Fortuna SC, inmiddels ook wel bekend als FC Limburg . In de beantwoording op de vraag op welke termijn Gedeputeerde Staten de volksvertegenwoordigers in het Limburgse Parlement zou gaan informeren en consulteren in het kader van haar informatieplicht heeft GS geantwoord dat zodra de resultaten van het onderzoek bekend zouden zijn de leden van Provinciale Staten op de gebruikelijke wijze zouden worden geïnformeerd.

De SP is teleurgesteld dat GS op geen enkele wijze tegemoet komt aan de wens van de SP om tijdig Provinciale Staten van de onderzoeksresultaten op de hoogte te stellen en de mening van Provinciale Staten ten aanzien van deze ontwikkelingen af te wachten. Erger nog, in een grootse mediapresentatie, worden de resultaten van het onderzoek en pasklare oplossingen over huisvesting en financiering gepresenteerd. Gezien eerdere toezeggingen vindt de SP het onbegrijpelijk dat de leden van Provinciale Staten op dinsdag 3 februari via de provinciale media op de hoogte worden gebracht. De SP vraagt zich af waarom Gedeputeerde Staten dit heeft nagelaten.

De afgelopen maanden is de Commissaris van de Koningin intensief betrokken geweest bij alle ontwikkelingen rondom FC Limburg. Hierdoor heeft de SP de indruk dat de provincie als derde partij in dit proces een sturende rol inneemt en dat over de hoofden van de supporters, spelers, betaalde krachten en vrijwilligers van beide clubs sturing vanuit de provincie wordt gegeven. De SP van mening is dat de rol van de provincie vooral terughoudend dient te zijn.