SP blij met nieuwe mening Driessen inzake herindelingen

3 januari 2009

SP blij met nieuwe mening Driessen inzake herindelingen

De SP fractie in Provinciale Staten is blij dat gedeputeerde Driessen geen voorstander meer is van een nieuwe, grootschalige herindelingsronde in Limburg. Volgens de heer Driessen is het streven naar twintig gemeenten in Limburg ‘geen oplossing’ voor bestuurlijke problemen. SP fractievoorzitter Thijs Coppus noemt dit een “wijze gedachte”.

Thijs Coppus: “De SP is blij dat de heer Driessen aan het begin van 2009 tot ander inzicht is gekomen, wij hopen dat deze trend zich komend jaar door zal zetten. Toch roept het nieuwe standpunt van de heer Driessen een aantal vragen bij onze fractie op.”

De Statenfractie van de SP heeft inmiddels schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten (GS) gesteld. De fractie wil van GS weten of ze achter het nieuwe standpunt van de heer Driessen staat. Daarnaast wil de SP weten wat gedeputeerde Driessen er toe heeft bewogen om van standpunt te veranderen en welke gevolgen dit nieuwe standpunt heeft voor de herindelingsronde in Noord-Limburg.

Thijs Coppus: “De heer Driessen heeft het afgelopen anderhalf jaar ingezet op een nieuwe herindelingsronde in Noord-Limburg. Hierbij is er zoveer druk gezet dat gemeenten als Meijel en Sevenum wel over stag moesten gaan. En nog steeds oefent gedeputeerde Driessen enorme druk uit op de gemeente Bergen om samen te gaan met Mook en Gennep. Wij willen van GS weten of het nieuwe standpunt van de heer Driessen gevolgen heeft voor de gemeente Bergen.”