Niet praten over de waarde, maar de functie van Essent

14 januari 2009

Niet praten over de waarde, maar de functie van Essent

Essent is nog niet aan RWE verkocht, toch lijkt het alsof de opbrengst van de verkoop van de aandelen al bijna is uitgegeven. Het CDA wil het geld in de Limburgse economie pompen en de Limburgse gemeenten hopen dat er eindelijk geld komt om grote en vaak onrendabele projecten te kunnen financieren.

“De discussie over de besteding van de opbrengst van de aandelen van Essent is begrijpelijk, maar erg ongepast omdat het besteden van gelden nog helemaal niet aan de orde is.” Aldus Thijs Coppus, fractievoorzitter voor de SP in Provinciale Staten. “Met mooie praatjes en lange boodschappenlijstjes wordt verhuld wat er werkelijk aan de hand is: de onverminderde uitverkoop van de publieke sector.”

De recente economische crisis heeft veel stof op doen waaien. De afgelopen maanden zijn er zelfs banken genationaliseerd om de tegoeden van de spaarders veilig te stellen. De productie van energie is nog van een veel groter belang voor ons land, want zonder gas en elektriciteit raakt de maatschappij ontwricht. Juist daarom vindt de SP dat de moet overheid zorgen voor de productie en verdeling van energie.

Het Limburgse provinciebestuur en de meeste partijen in Provinciale Staten lijken zich hier geen zorgen over te maken. Thijs Coppus: “Met de eurotekens in de ogen gooien CDA en PvdA Essent schaamteloos in de uitverkoop. Alle krokodillentranen over de kredietcrisis ten spijt. Joop den Uyl zou zich omdraaien in zijn graf als hij zag hoe de Limburgse PvdA onze energiesector te grabbel gooit.”

Gelukkig is het nog niet te laat. Er is nog tijd voor verzet tegen de uitverkoop van Essent. De komende tijd moet de druk op het provinciebestuur en de gemeentebesturen, om Essent niet te verkopen, worden opgevoerd. Thijs Coppus: “Alle boodschappenlijstjes, luchtballonnetjes en mooie praatjes van provincie en gemeenten moeten worden doorgeprikt, ze zijn nu nog niet aan de orde. Het is tijd voor een nieuw verzet tegen de uitverkoop van onze publieke sector!”