Herindeling Bergen-Gennep-Mook: waarom eigenlijk?

24 januari 2009

Herindeling Bergen-Gennep-Mook: waarom eigenlijk?

De beoogde gemeentelijke herindeling in de Kop van Noord-Limburg houdt de gemoederen flink bezig. Gennep, Bergen en Mook en Middelaar moeten fuseren tot één gemeente, vindt het provinciebestuur. Maar waarom eigenlijk, vraagt Statenlid Rob Janssen zich af.

Hoorzittingen, gesprekken met burgemeesters en wethouders, insprekers bij commissievergaderingen; het kan niet op. Allemaal om ons Statenleden in de gelegenheid te stellen om kennis te nemen van de meningen over de herindeling. Ondernemers uit Wellerlooi, politici uit Gennep, burgers uit Molenhoek, maatschappelijke organisaties uit Bergen, burgemeesters en wethouders; ze zijn allemaal aan de beurt geweest. Sommigen zijn voor, anderen tegen. Het standpunt van de SP is duidelijk: we zijn tegen gedwongen herindeling. Gemeentelijke fusies moeten van onderop komen; de burgers moeten het willen. Zo niet, dan niet.

Maar omdat de standpunten van de SP niet in beton zijn gegoten, ben ik blij dat ik al die sprekers – in totaal wel 60 - gehoord heb. Bij de voorstanders valt me één ding op: tot nu toe heeft geen van hen ook maar één steekhoudend argument kunnen noemen voor de fusie van Mook en Middelaar, Gennep en Bergen. Laten we eens kijken naar de antwoorden die ik op mijn vragen kreeg.

Het meest gehoorde babbeltje ging over de ‘bestuurskracht’. Een grote, gefuseerde gemeente zou doeltreffender kunnen besturen. Flauwekul. Dat zou betekenen dat elke kleine gemeente per definitie ondermaats presteert ten opzichte van een grote. Geen mens die dat ooit heeft hard gemaakt.
Het tweede argument voor een fusie is de tot nu toe gebrekkige samenwerking tussen de drie gemeenten. Ook flauwekul. Als iets niet goed functioneert moet je het verbeteren; als iemand ziek is, moet je ‘m beter maken. Dat geldt overal, dus waarom bij gemeenten niet? Zet als bestuurder het oud zeer, je ingebakken wantrouwen en vooral je eigen ego opzij en ga samen aan de slag in het belang van de burger! Dát moet centraal staan als je herindeling bepleit. Anders niks.

Nog zoiets. Geen enkele burgemeester, ondernemer, burger of wethouder uit de Kop van Noord-Limburg heeft mij kunnen uitleggen wat er mis gaat als de fusie niét zou doorgaan. Met andere woorden: als de drie gemeenten blijven bestaan is er ‘eigenlijk’ gewoon niets aan de hand. Dus de huidige voorzieningen en de dienstverlening blijven gewoon overeind.

Al met al vind ik het dus niet vreemd, dat bijvoorbeeld onder Bergense politici én burgers weinig draagvlak voor de herindeling bestaat. In Mook en Middelaar is men eveneens verdeeld. Alleen Gennep lijkt nog unaniem voor.
Dat is te weinig. Draagvlak is het sleutelwoord, het burgerbelang is de spil. Als de fusie doorgaat, zitten we straks met een gemeente die reikt van de buitenwijken van Nijmegen (Molenhoek) tot aan De Hamert (voortuin van de Kasteeltuinen), bijna 50 kilometer lang. Lijkt me echt handig, als je in Wellerlooi woont en even je nieuwe paspoort moet gaan ophalen in Gennep. Dan koop je wat voor die ‘bestuurskracht’.

Als inwoner van Ottersum, gemeente Gennep, durf ik te stellen dat het goed toeven, wonen, werken en recreëren is in deze regio. Het vreemde is, dat eigenlijk iedereen dat beaamt. Natuurlijk, sommige dingen kunnen altijd beter geregeld worden. Maar daar is absoluut geen herindeling voor nodig. Wat daar voor nodig is, is het besef dat gemeenten er voor hun inwoners zijn. Als dát in orde is, dan staan ze vanzelf ‘op de kaart’.