SP vreest vroegtijdige verkoop Essent achter gesloten deuren

20 november 2008

SP vreest vroegtijdige verkoop Essent achter gesloten deuren

De SP in Provinciale Staten is verbijsterd over de brief van de Raad van Bestuur van Essent. Hierin kondigt Essent aan serieuze gesprekken te starten met energie-ondernemingen uit Europa die te kennen hebben gegeven geïnteresseerd te zijn in Essent. Deze gesprekken zouden gaan over alle aspecten die Essent en haar aandeelhouders van belang vinden voor een volgende stap. Wat die volgende stap inhoudt zegt Essent niet, maar het laat zich raden dat het mede gezien de geheimhouding zal gaan over het opgaan van Essent in een buitenlandse energiereus. Dit is tegen de afspraken in die het provinciebestuur met de minister van Economische Zaken van der Hoeven heeft gemaakt.

Alles duidt er op dat het provinciebestuur haast heeft met het vervreemden, het privatiseren van Essent en dus het verkopen van de aandelen. Zoals het negeren van de oproep van Minister vd Hoeve om het onderzoek af te wachten van de commissie Kist over het belang van publiek aandeelhouderschap bij de energiebedrijven. Het snelle principebesluit over het verkopen van de provinciale aandelen Essent in de extra statenvergadering van juni j.l.. De bijzondere besloten vergadering van aandeelhouders twee dagen later. En zoals nu blijkt uit de brief van de Raad van Bestuur van Essent, ook het negeren van de afspraak met Minister vd Hoeven dat eerst de splitsing, inclusief de goedkeuring van de splitsingsplannen moet worden afgewacht alvorens stappen te ondernemen richting privatisering.

De SP ziet de gesprekken die Essent gaat voeren met energie-ondernemingen die geïnteresseerd zijn in Essent wel degelijk als stappen in de richting van privatisering. De fractie vreest dat de verkoop van Essent vroegtijdig wordt beklonken achter gesloten deuren. Overal ligt vanaf nu zwijgplicht en geheimhouding op, ook op de informatie aan de Statencommissie Economisch Domein. En dat is zeer verontrustend.

Tevens is de fractie van mening dat GS de Raad van Bestuur van Essent moet
terugfluiten en sommeren de brief van 13 november in te trekken en te stoppen met de aangekondigde gesprekken met energiebedrijven die in Essent geïnteresseerd zijn. Stappen in de richting van privatisering, mogen pas genomen worden nadat eerst de splitsing, inclusief de goedkeuring van de splitsingsplannen achter de rug zijn.
De fractie heeft GS om opheldering gevraagd.