Knokken voor een beter Limburg

9 november 2008

Knokken voor een beter Limburg

Afgelopen vrijdag, tijdens de begrotingsbehandeling heeft de SP 11 voorstellen voor een beter Limburg ingediend. Helaas zijn alle voorstellen door de coalitie van CDA en PvdA afgewezen. "Dit college van Gedeputeerde Staten (GS) is bang voor nieuwe plannen." Aldus SP fractievoorzitter Thijs Coppus. "De SP zal door blijven knokken voor de Limburgse minima, beter openbaar vervoer, echte kansen voor de Limburgse boeren en het verbeteren van de Maaslijn."

Thijs Coppus: "De SP heeft vrijdag 11 amendementen en moties ingediend om zaken te veranderen. Bij een begrotingsbehandeling is het belangrijk om met eigen plannen en alternatieven te komen. Omdat de visie van de SP op vele punten verschilt met die van Gedeputeerde Staten en veel andere partijen in Provinciale Staten, zijn we met een flink aantal voorstellen gekomen. We hebben voorgesteld om projecten voor gratis openbaar vervoer in de Parkstad en Midden-Limburg te starten, de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond deels te verdubbelen en nieuwe stations in Grubbenvorst en Belfeld te realiseren, een steunfonds voor kleine boeren op te richten en belangrijke beeld en geluidsopnamen te digitaliseren. In totaal kosten deze plannen meer dan 70 miljoen euro. De plannen worden gefinancierd door andere keuzes te maken en geld van de provincie anders te besteden. In tegenstelling tot voorstellen van een aantal andere partijen, waren de plannen van de SP volledig financieel gedekt en meteen uitvoerbaar.''

Toch heeft geen enkel voorstel van de SP een meerderheid gekregen. Thijs Coppus: "Het leek er soms op dat er niet naar de inhoud van het voorstel werd gekeken, maar naar de naam van de partij die boven het voorstel stond. Ondanks de toezegging van gedeputeerde Wolfs om het voorstel van de SP om met musea en gemeenten een plan te maken voor het behoud van belangrijke archiefopnamen, wezen CDA en VVD dit voorstel zonder enige discussie of verduidelijkende vragen van de hand. Een CDA Statenlid zei me dat ze ons voorstel voor een fonds voor kleine boeren wel sympathiek vond, maar dat haar fractie dit toch nooit zou willen ondersteunen. En in een aantal gevallen wezen gedeputeerden een voorstel af, zonder de inhoud te kennen. Dit is ronduit slecht voor de democratie omdat er niet meer over de inhoud wordt gesproken en de coalitie niet totaal niet geïnteresseerd is in argumenten.''

De komende tijd zal de SP nieuwe plannen voor de verbetering van de landbouw en voor gratis en beter openbaar vervoer presenteren. Want ''doorknokken en met goede alternatieven komen is de enige optie." Aldus Thijs Coppus.

Lees hier de bijdrage van de SP tijdens de begrotingsbehandeling van afgelopen vrijdag (pdf).