Heeft GS spijt van de keuze voor Edco in Roermond?

11 november 2008

Heeft GS spijt van de keuze voor Edco in Roermond?

De SP in Provinciale Staten vraagt zich af of Gedeputeerde Staten inmiddels spijt heeft van haar keuze om EDCO op de Meer te willen vestigen. Het ziet er niet naar uit dat EDCO snel kan beginnen met de bouw in de Meer. Die snelle bouw was een belangrijk argument om EDCO op de Meer te vestigen.

De procedure die moet leiden tot de vestiging van EDCO in de Meer duurt erg lang. Tijdens de debatten over EDCO in provinciale Staten werd niet alleen door de SP gewezen op het gevaar dat de komst van EDCO naar de Meer niet snel geregeld zou zijn.

Vanwege de grote bezwaren die kleven aan de locatiekeuze zal het lang duren voordat EDCO kan bouwen in de Meer. Uit berichten van de directie van EDCO (zie Limburger van 8 november 2008) blijkt dat EDCO nu overweegt om uit te wijken naar België omdat het inderdaad erg lang duurt voordat met de bouw in de Meer kan worden begonnen.

Het is wrang dat de angst van de SP, PvdA en Groen Links nu waarheid dreigt te worden. Indien EDCO had gekozen voor vestiging in Venlo dan waren de bedrijfshallen al lang en breed gerealiseerd. EDCO had immers een optie voor een terrein in Venlo. Op dat terrein is inmiddels een ander logistiek bedrijf neergestreken met bedrijfshallen die vergelijkbaar zijn met de hallen die EDCO wil realiseren. Van de argumenten van Gedeputeerde Staten als zouden de termijnen die leiden tot de bouw in de Meer aantrekkelijk zijn voor EDCO, worden gelogenstraft.

De SP heeft schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten gesteld. De partij wil weten hoe het zit met de bouwaanvraag van EDCO en wij vraagt zich af of het college van GS inmiddels spijt heeft van haar krachtige inzet om EDCO op de Meer te willen vestigen.