SP wil duidelijkheid over Limburgse beleggingen

12 oktober 2008

SP wil duidelijkheid over Limburgse beleggingen

Door de kredietcrisis zijn een groot aantal banken in problemen gekomen. Hierdoor kunnen spaarders in sommige gevallen niet meer bij hun geld komen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken maakt momenteel een inventarisatie van waar gemeenten en provincies gelden hebben uitstaan. Uit een eerste inventarisatie is gebleken dat een aantal Nederlandse gemeenten en mogelijk provincies geld hebben belegd in riskante fondsen of zelfs op IJslandse rekeningen hebben staan. Zo is inmiddels gebleken dat de provincie Zeeland 5 miljoen Euro had uitstaan bij de inmiddels failliete bankier Lehman Brothers.

De SP is van mening dat de overheid gemeenschapsgeld zorgvuldig dient te beheren en keurt speculeren of het doen beleggen in riskante fondsen af. Aangezien het onduidelijk is of de provincie Limburg geld heeft belegd bij buitenlandse banken of in riskante fondsen eist de Statenfractie van de SP opheldering en inzake mogelijke Limburgse beleggingen.

Hiervoor heeft de SP schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. De SP wilt eveneens weten of er door het doen van beleggingen in het recente verleden verlies is geleden of dat de provincie Limburg risico’s loopt in bepaalde beleggingsfondsen. “Indien de provincie deelneemt aan riskante beleggingsfondsen of geld heeft uitstaan bij buitenlandse banken is het de taak van PS om hier weet van te hebben, en indien nodig maatregelen te nemen om te voorkomen dat gemeenschapsgeld dat bedoeld is voor de burgers verkwist wordt”: aldus Daan Prevoo.