SP vraagt aandacht voor geestelijke verzorging in zorginstellingen

20 oktober 2008

SP vraagt aandacht voor geestelijke verzorging in zorginstellingen

Limburg heeft een aantal ziekenhuizen, verpleeghuizen en andere instellingen waar geestelijke zorg wordt geboden. Een van de taken die deze instellingen uit dienen te voeren is het aanbieden van geestelijke zorg. Deze zorg wordt verricht door, aan het centrum verbonden, godsdienstige pastores. De bevolking van Limburg seculariseert steeds verder. Ontkerkelijking gaat door en meer dan de helft ziet een kerk niet meer van binnen tenzij voor een culturele activiteit.

Bijna alle politieke partijen in de Tweede Kamer zijn van mening dat zorginstellingen brede geestelijke verzorging aan hun patiënten aan moeten bieden. SP Statenlid Peter Visser: "Het spreekt vanzelf dat de bedoeling hiervan is dat mensen recht hebben op geestelijke verzorging die bij hun levensovertuiging past. De humanistische levensbeschouwing is te specifiek om te laten uitoefenen door godsdienstige pastores. Humanisten vertrouwen op de menselijke kracht en geloven niet in een hoger macht. De praktijk laat zien dat verzoeken van patiënten om niet-godsdienstige/humanistische geestelijke verzorging heel vaak genegeerd worden."

Inmiddels heeft de SP hierover schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten gesteld. Peter Visser: "Hoewel de provincie niet de bevoegdheid heeft om instellingen te verplichten tot het invoeren van pluriforme intra- en extramurale geestelijke zorg heeft zij wel een mogelijkheid voor het uitspreken van de nadrukkelijke wens voor deze zorgregeling in alle Limburgse medische centra."