Minister vervuilt discussie over behoud AID in Kerkrade

8 oktober 2008

Minister vervuilt discussie over behoud AID in Kerkrade

Minister Verburg heeft met haar plannen over de fusie van de AID ( Algemene Inspectie Dienst), de VWA (Voedsel en Waren Autoriteit) en de PD (Plantenziektenkundige Dienst) de discussie over het behoud van werkgelegenheid bij de AID in Kerkrade vervuild. Ze gaat voorbij aan de kern van de discussie over de AID waarvan op de allereerste plaats de bedoeling is geweest de werkgelegenheid van 100 arbeidsplaatsen en de banen van 100 mensen in Kerkrade te behouden. Voor de SP is dat nog steeds de bedoeling.

De fusieplannen van Minister Verburg gesteund door een meerderheid van de Tweede Kamer leiden ertoe dat één centraal hoofdkantoor komt ergens in het midden van het land. Met daarnaast vier regionale steunpunten in Noord, Oost, Zuidwest en Zuidoost Nederland. Met deze constructie is een meerderheid van de Tweede Kamer ( met uitzondering van de SP en de PVV) akkoord gegaan. Volgens de Minister kan het AID hoofdkantoor niet in Kerkrade blijven omdat na de fusie geen AID hoofdkantoor meer bestaat. Het regionaal steunpunt komt “ergens” in Zuidoost Nederland.

Maar hiermee gaat de Minister totaal voorbij aan het punt waar het de SP nog steeds (en voorheen ook een meerderheid van de TK) om te doen is, namelijk het behoud van deze werkgelegenheidsvoorziening voor Zuid Limburg en daarmee het behoud van de banen voor het AID-personeel in Kerkrade.

In een uiterste poging hebben de SP Tweede Kamerleden Krista van Velzen en Hugo Polderman met een motie dit uitgangspunt voor Zuid Limburg en het personeel bij de AID in Kerkrade hard willen maken en veilig willen stellen. De SP, GroenLinks , D66, de PvdD en de PVV hebben vóór deze motie gestemd. Helaas is door het tegenstemmen van alle andere partijen waaronder het CDA, de VVD en de PvdA de motie van de SP verworpen.

De 100 mensen in Kerkrade staan met lege handen en Zuid Limburg is door toedoen van de Minister, het CDA, de VVD en de PvdA, zo goed als zeker deze Rijks-werkgelegenheidsvoorziening kwijt.