SP wil duidelijkheid over melamine-lek Geleen

23 september 2008

SP wil duidelijkheid over melamine-lek Geleen

In de nacht van 18 september op 19 september 2008 lekte Melamine op het terrein van Chemelot in Geleen. Melamine is een giftige stof waarover momenteel veel van doen is vanwege de vermenging van Melamine in kindervoeding. In het recente verleden kwam Melamine ook in het nieuws vanwege vermenging in Veevoer. Melamine veroorzaakt na opname in het menselijk lichaam irritatie en vergiftigingsverschijnselen die zich niet onmiddellijk hoeven te manifesteren.

De SP maakt zich vooral zorgen over de manier waarop de vermorste Melamine in Geleen werd opgeruimd. SP Statenlid Pierre Diederen: "Volgens veiligheidsvoorschriften van de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging moet Melamine opgeruimd worden door het droog te verwijderen, op te vegen, of op te pakken. Volgens de berichtgeving in de media werd de Melamine in Geleen weggespoeld. De SP vraagt zich af of die reinigingsmethode in geval van Melamine vermorsing toegepast mag worden en heeft hierover vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten."