SP: boosheid CDA is camouflage van eigen falen

23 september 2008

SP: boosheid CDA is camouflage van eigen falen

De afgelopen dagen zijn er in de media een aantal berichten verschenen over SP-Statenlid Pierre Diederen die mailtjes voor het CDA heeft ontvangen. Volgens het CDA was hier sprake van een technisch probleem en was de SP hiervan op de hoogte. De partij verwijt de SP 'onetisch gedrag' en vindt dat Pierre Diederen 'laakbaar' heeft gehandeld, de SP verwerpt deze kritiek.

Vlak voor de zomervakantie ontving SP Statenlid Pierre Diederen het eerste mailtje van het CDA. Nergens in deze mailtjes stond vermeld dat het om vertrouwelijke of geheime informatie ging. Pierre Diederen kreeg de eerste mailtjes in een periode dat er veel te doen was over de komst van logistiek bedrijf Edco naar de regio Roermond. Pierre Diederen: “De SP heeft meerdere malen mail ontvangen van mensen die deze bewust naar de SP doorstuurden. Wij gingen er van uit dat de mailtjes van het CDA ook gericht naar de SP werden doorgestuurd.”

Nadat er na de zomervakantie weer meer mailtjes bij de Diederen terecht kwamen heeft hij aan de bel getrokken. Diederen: “Op 12 september heb ik een mailtje naar alle CDA Statenleden en gedeputeerde Driessen gestuurd waarin ik heb gevraagd om op te houden met het sturen van mail. Na bijna een week was er nog geen reactie en ontving ik weer een mailtje, ik heb toen nogmaals aan de bel getrokken een dag later werd er pas actie ondernomen.”

De afgelopen dagen heeft het CDA fel van leer getrokken tegen Pierre Diederen en de SP. Fractievoorzitter Thijs Coppus: “We begrijpen op zich wel waarom het CDA voor deze toon kiest, de inhoud van de mailtjes liegt er immers niet om. Uit de mails blijkt dat lokale CDA'ers door gedeputeerde Driessen en de Statenfractie onder druk worden gezet om in de pas te lopen met het provinciale CDA. Het CDA wil de aandacht van de inhoud afleiden door de frontale aanval op de SP te kiezen. Pierre is goed ingevoerd in discussies over omstreden projecten zoals de Parkstadring en logistiek bedrijf Edco. In de Staten legt hij gedeputeerde Driessen het vuur aan de schenen. Door de boodschapper keihard aan te pakken probeert het CDA de aandacht van de discussie over projecten als de Parkstadring te verleggen. De fractie van de SP staat als één man achter Pierre.”

Volgens het CDA heeft de provincie Limburg haar excuses aangeboden voor het feit dat er een technische fout is gemaakt bij het doorsturen van de mail. Thijs Coppus: “Wij hebben nog geen brief gezien, maar natuurlijk wil ook de SP zo snel mogelijk duidelijkheid over deze kwestie. Daarom heb ik morgen (woensdag 23 september) een gesprek met het hoofd van de provinciale organisatie. Ik verwacht dat tijdens dit gesprek duidelijk wordt of er sprake is van een technische fout.”