Zorgen over de Maaslijn
Zorgen over de Maaslijn
Treinpersoneel van Veolia luidt de noodklok: er worden er te vaak te weinig treinstellen ingezet, met als gevolg chaos in de treinen en op stations. Het personeel voelt zich machteloos, zo geven machinisten aan.
Afgelopen zaterdag rond tien uur besloot een machinist, komende uit de richting Venlo, om niet in Cuijk te stoppen. Zijn trein zat al helemaal vol en hij was bang voor chaos als hij zou stoppen. De trein vóór hem had al vijftig reizigers op het station moeten laten staan. De machinist van de derde trein zag werd vervolgens geconfronteerd met de consequenties. De menigte op het perron bedroeg inmiddels zeker honderd man en bestormde zijn trein.
In reactie op dit voorval gaf de directie van Veolia aan dat het hier om een ‘incident’ ging. Machinisten van Veolia spreken dit tegen en geven aan dat er structureel te korte treinen worden ingezet om op deze manier brandstof te sparen. De SP vindt dat er onverantwoorde risico’s worden genomen als kosten boven kwaliteit gaan. Geld lijkt boven alles te gaan en machinisten krijgen de keuze tussen drie kwaden: of ze rijden met een onverantwoord volle trein, of ze laten reizigers in de kou staan door voorbij een station te rijden of ze kiezen voor de veiligheid en laten de trein uitvallen.
Inmiddels heeft de SP vragen over de situatie op de Maaslijn aan Gedeputeerde Staten (GS) gesteld. De SP wil van GS weten of ze op de hoogte van de problemen is en de zorgen van de machinisten en de SP deelt. Daarnaast eist de SP dat gedeputeerde Kersten snel in gesprek gaat met de directie van Veolia.
De komende tijd gaat de SP ervaringen van passagiers en reizigers op de Maaslijn verzamelen. Hier kun je je melding plaatsen.