SP in actie tegen uitverkoop Essent

24 juni 2008

SP in actie tegen uitverkoop Essent

Woensdag 25 juni, voorafgaande aan de extra Statenvergadering over Essent, demonstreren Limburgse SP’ers tegen de uitverkoop van het energiebedrijf. De SP zal de Statenleden en de leden van Gedeputeerde Staten (GS) vanaf 17.00 uur bij het provinciehuis opwachten met flyers en een emmer vol chocolademunten.

Tijdens de Statenvergadering zal het Suske en Wiske album 'De Poenschepper' aan verantwoordelijk gedeputeerde Vrehen worden overhandigd. Het college van Gedeputeerde Staten is voornemens om op termijn haar aandelen in Essent te verkopen. De SP is hier fel op tegen en vreest dat Gedeputeerde Vrehen zich al bij voorbaat rijk rekent.

Nog geen maand geleden werd duidelijk dat GS voornemens is om haar aandelen in Essent te verkopen. De provincie Limburg bezit ruim 16% van de aandelen van Essent, de verkoop zou daarom grote gevolgen hebben voor het energiebedrijf. Naast de verkoop van de aandelen, wil de provincie Limburg inzetten op een fusie tussen Essent en een buitenlandse partner.

SP Statenlid Leny Eijssen: “De SP is fel tegen de uitverkoop van Essent. Want hierdoor geven wij als provincie alle regie uit handen en is het voor de provincie onmogelijk om de levering van energie op lange termijn te garanderen, Essent vormt als energiebedrijf een belangrijke nutsvoorziening en moet zodoende in overheidshanden blijven. Niet het grote geld, maar de mensen moeten voorop staan.”