h

Geef alle klanten van Essent geld terug

13 juni 2008

Geef alle klanten van Essent geld terug

De SP in Provinciale Staten wil dat Essent aan alle klanten geld teruggeeft. Nu blijkt dat Essent aan een aantal klanten € 400,- heeft kwijtgescholden van hun energierekening, is het niet meer dan billijk dat alle klanten van Essent geld terug dienen te krijgen. De fractie wil dat op grond van rechtsgelijkheid en de precedentwerking bij een aantal klanten, de Provincie Limburg als aandeelhouder moet uitzoeken hoe Essent geld terug kan geven aan alle klanten. Essent heeft meer dan genoeg megawinsten gemaakt om terugbetaling alleen al vanuit moreel oogpunt te rechtvaardigen.

Vandaag meldt Dagblad De Limburger dat Essent in 2006 duizenden nog niet betaalde energienota’s met een bedrag van 400 Euro heeft kwijtgescholden aan klanten.

Essent heeft ons altijd voorgehouden dat ze uit de winsten de prijs van stroom en gas niet kon verlagen. Dat is een fabeltje, nu blijkt dat Essent wel energienota’s kan kwijtschelden die regelrecht ten laste gaan van de winst.

Sinds de liberalisering heeft Essent vanaf 2004 4.307 miljoen netto winst gemaakt. Dat is zo’n 1.900 euro per elektriciteitsklant. Limburg heeft van de winst 333 miljoen dividend uitbetaald gekregen. De verkrijgingswaarde van de aandelen was 10 miljoen Euro. Klanten hebben van deze megawinsten geen cent profijt gehad op hun energienota.
Nu blijkt dat dit wel kan, moeten alle klanten daar profijt van mogen krijgen.

De SP heeft vragen aan Gedeputeerde Staten gesteld met het verzoek om opheldering. Ook wil de fractie dat GS er bij Essent op aandringt alle klanten geld terug te geven. Dit kan desnoods ook gebeuren via een besluit van de Algemene vergadering van Aandeelhouders.

U bent hier