SP Limburg: geen nieuwe herindelingen

6 november 2007

SP Limburg: geen nieuwe herindelingen

Vorige maand meldde Dagblad de Limburger dat gedeputeerde Driessen voorstander is van een grootschalige herindelingronde in Noord-Limburg. Uiteindelijk zouden er nog maar vijf gemeenten in deze regio over moeten blijven. De SP is verbaasd over deze uitspraken en wil van Gedeputeerde Staten weten of de heer Driessen het coalitiebeleid heeft verwoord.

De SP-fractie in de Limburgse Provinciale Staten is niet blij met de uitspraak van gedeputeerde Driessen. SP Statenlid Thijs Coppus: ‘Ook wij onderkennen dat er in Noord-Limburg is iets gaande is. De gemeenten Helden, Kessel en Maasbree hebben gekozen voor een vrijwillige fusie en de gemeenten Horst aan de Maas en Sevenum hebben gekozen voor een duurzaam samenwerkingsverband waarin wordt uitgegaan van eigen kracht en identiteit. De heer Driessen moet zich hier niet tussen gaan wringen om zaken te forceren of zelfs terug te draaien. De provincie moet gemeenten juist de tijd gunnen om zelf samenwerkingsverbanden aan te gaan.’

De SP van Gedeputeerde Staten de garantie dat er de komende jaren geen herindelingen van bovenaf worden opgelegd. Coppus: ‘Een herindeling valt of staat met het draagvlak onder de bevolking. De inwoners en de lokale politiek moeten achter een herindeling staan en er samen de schouders onder willen zetten. De provincie moet gemeenten niet dwingen om hun zelfstandigheid op te geven, maar faciliteren in hun onderlinge samenwerking.’