Lijsttrekker Felix van Ballegooij in Maastricht.

8 februari 2007

Lijsttrekker Felix van Ballegooij in Maastricht.

Terwijl hoogwaardigheidsbekleders op 7 februari in Maastricht de 15-jarige verjaardag van het Verdrag van Maastricht vierden, stond SP- Lijsttrekker Felix van Ballegooij op plein 1992 in onze provinciale hoofdstad. Van Ballegooij liet daar een kritisch geluid horen over de ontwikkeling van Europa. Hij deelde samen met SP’ers van de afdeling Maastricht pamfletten uit en trad in gesprek met de mensen op straat.

“Het besloten symposium voor hoogwaardigheids bekleders en Europeanen van naam en faam in het provinciehuis, illustreert de afstand tussen Europa en de burgers. Ook de afspraak in de coalitie tussen CDA, PvdA en Christen Unie dat het kabinet Balkenende IV geen nieuw referendum organiseert over de Europese Grondwet, maakt de kloof tussen burgers en
Europa alleen maar groter”; aldus lijsttrekker en huidig statenlid Felix van Ballegooij.
In het pamflet dat de SP verspreid heeft onder het publiek, pleiten we vóór een brede discussie over Europa en vóór een referendum over Europese verdragswijzigingen.

Als Limburgs statenlid voegt van Ballegooij daar nog aan toe dat het rondpompen van geld van Nederland naar Brussel en via de Europese structuurfondsen weer terug naar o.a. de provincie beter gestopt kan worden. Het maakt subsidieaanvragen onnodig ingewikkeld en er blijft veel geld aan de bureaucratische strijkstok hangen. Brussel moet geen zaken regelen die Limburg beter zelf kan regelen.