“De prettigste provincie kan nog beter”

11 februari 2007

“De prettigste provincie kan nog beter”

Het huidige Statenlid Felix van Ballegooij is SP-lijsttrekker voor de Limburgse Statenverkiezingen op 7 maart. Een kennismaking met deze 26-jarige Roermondenaar.

De afgelopen vier jaar was je het jongste Statenlid en nu ben je de jongste lijsttrekker van Limburg. Waarom boeit de provinciale politiek jou zo?

“Heel simpel: omdat de provincie over belangrijke zaken gaat. In Maastricht worden voor heel Limburg belangrijke beslissingen genomen over bijvoorbeeld openbaar vervoer, jeugdzorg, gemeentelijke herindelingen, ruimtelijke ordening, verkeer, natuur en milieu. Dát boeit me. En dat we als SP invloed uitoefenen op al die terreinen, geeft een goed gevoel.”

Het SP-verkiezingsprogramma heet “Een beter Limburg”. Waarom?

“Laat ik vooropstellen, dat ik Limburg qua mensen en natuur de mooiste en prettigste provincie van Nederland vind. Niettemin kunnen een heleboel dingen nog veel beter. Zeker als je de kwaliteit van onze provincie meet met solidariteit, gelijkwaardigheid en duurzaamheid als criteria.”

Dat zei je vier jaar geleden ongetwijfeld ook al…

“Ja, en het doet me goed dat we als SP ook het nodige bereikt hebben. Dankzij ons worden bijvoorbeeld de wachtlijsten in de jeugdzorg nu extra aangepakt. Marktwerking in de Limburgse jeugdzorg is door onze inzet nagenoeg uit de wereld, gratis openbaar vervoer is een stap dichterbij gekomen en de biologische landbouw staat definitief op de kaart in Maastricht.”

Is er nog iets wat je de kiezer voor 7 maart op het hart wil drukken?

“Ja. Natuurlijk weten de kiezers dat de SP de Kamerverkiezingen op 22 november glansrijk gewonnen heeft. Ik zou dus zeggen: Als u wilt dat de landelijke trend naar een socialere maatschappij versterkt wordt in Limburg, dan moet u op 7 maart op de SP stemmen.”