SP en provincie protesteren tegen Haagse beslissing

3 oktober 2003

SP en provincie protesteren tegen Haagse beslissing

De SP-fractie in Provinciale Staten van Limburg heeft geen goed woord over voor het besluit van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen om geen HAVO-afdeling op het Gennepse Hezeland College toe te laten. Gedeputeerde Eurlings heeft op aandringen van SP-Statenlid
Rob Janssen toegezegd namens de provincie Limburg een krachtig protestsignaal af te geven.

Nekken cijfertjes HezelandVolgens het Gennepse SP-Statenlid Rob Janssen zijn de druiven extra zuur, omdat noch het ministerie, noch de organisatie van schoolbesturen oog had voor de inhoudelijke argumenten. "Er is enkel gekeken naar cijfertjes: het leerlingenpotentieel zou voor een HAVO in Gennep te klein zijn en that's it. Verder heeft men niet gekeken. Dat is wrang, omdat aan de wens van Hezeland om een HAVO op te starten een duidelijke visie op onderwijskwaliteit in onze regio ten grondslag ligt. Een HAVO in Gennep zou goed zijn voor leerlingen, ouders en de school zelf. Maar die argumenten gelden blijkbaar niet in Den Haag," aldus Janssen.

Als "volslagen belachelijk" betitelt de SP het aangedragen argument, dat de reisafstand van Gennep naar Boxmeer (waar wel een HAVO is) met het openbaar vervoer slechts 21-25 minuten zou bedragen en dat een HAVO in Gennep om die reden niet nodig zou zijn. Janssen: "Pas geleden is bekend geworden, dat er hoogstwaarschijnlijk flink gesnoeid gaat worden in de buslijn Gennep-Boxmeer-Helmond. En nu wordt nota bene naar de bus gewezen als oplossing! Dit slaat helemaal nergens meer op."

Met name de Gennepse Statenleden Paul Wessels (D66) en Rob Janssen (SP) maakten zich sterk voor een HAVO in hun regio. Hun inzet leverde succes op in Maastricht, toen alle andere partijen hun standpunt steunden. Het college van Gedeputeerde Staten bracht vervolgens een positief advies uit richting Den Haag, dat er nu dus een streep doorheen gezet heeft. Janssen kaartte de kwestie middels mondelinge vragen aan bij het provinciebestuur: "Wij vinden dat politiek Limburg een sterk protestsignaal moet laten horen tegen deze besluitvorming." CDA-gedeputeerde Eurlings liet weten zich hiervoor in te gaan zetten.