6. Landbouw

Het Limburgse land – van Mook tot Schinveld – vormt een van onze belangrijkste pijlers. Of het nu gaat om natuurontwikkeling, woon- en leefomgeving, landbouw, toerisme, bedrijfsleven of dierenwelzijn. Dat betekent dat de provincie als schakel tussen de landelijke en de lokale politiek een uiterst belangrijke functie vervult en zorg draagt voor een gedragen evenwicht tussen de verschillende functies.

De SP is van mening dat voedselproductie veel meer in een ecologisch kader geplaatst dient te worden: lucht, land, water en leefmilieu dienen zo min mogelijk geschaad te worden en het boerenbedrijf zelf dient weer een menselijke maat te krijgen. Om dit te bewerkstelligen dient er een omslag
in denken over voedselproductie en het boerenbedrijf in gang gezet te worden.

Dit wil de SP:

• Duurzame en biologische initiatieven gaan we meer ondersteunen.
  • De provincie stimuleert duidelijke stappen in de landbouw richting duurzaam en biologisch boeren.
  • Provinciale subsidies worden getoetst aan daadwerkelijke duurzame maatregelen zodat de provincie de goede ontwikkeling in gang zet. Juist agrariërs die kwaliteit boven kwantiteit stellen verdienen ondersteuning.
  • De provincie ontwikkelt scherper beleid met het oog op de nieuwvestiging van grootschalige geitenhouderijen in Limburg.
  • Omwille van de leefbaarheid en volksgezondheid gaat de provincie scherper en doeltreffender handhaven als er signalen zijn van stank- en geuroverlast, fijnstof en mogelijke onveiligheid. Ook op het illegaal uitrijden van mest vindt betere controle en handhaving plaats. Ook de werking van (nieuwe) luchtwassers wordt streng gecontroleerd.
  • Om verbeteringen op gemeentelijk niveau te sturen dienen er duidelijke provinciale kaders te komen voor kwalitatieve verbetering op weg naar een duurzame landbouw en veeteelt. Gemeenten moeten zich aan deze kaders houden.
  • Megastallen ontmoedigen we actief. Nieuwe vestigingen van intensieve veehouderijen worden niet meer toegestaan.
  • De provincie staat geen mestvergisting toe, omdat die de industriële landbouw in de hand werkt. In plaats daarvan maken we werk van kleinere veestapels, zodat mestverwerking geen belasting vormt.
  • Bij vergunningverlening voor een intensieve veehouderij wordt een resultaatverplichting opgenomen in relatie tot de overlast.
  • De Limburgse landbouw moet op termijn een uithangbord voor onze provincie worden door innovatie, duurzaamheid en streekproducten.
  • We grijpen kansen als land- en tuinbouw in overeenstemming kunnen worden gebracht met andere functies, zoals natuurontwikkeling, recreatie en toerisme.
  • We beperken de overlast van licht en geluid en zoeken naar mogelijkheden voor nieuwe stilte- en donkertegebieden.
  • De provincie bevordert kleinschalige landschapselementen in agrarische gebieden.
  • De provincie gaat diervriendelijkheid en dierenwelzijn verder stimuleren door ondersteuning van innovatie op agrarische bedrijven die doelgericht bezig zijn met productiebeheersing.