SP stelt vragen over niet betaalde medewerkers A2

11 september 2015

SP stelt vragen over niet betaalde medewerkers A2

Foto: A2 Maastricht / A2Maastricht.nl

Afgelopen week verscheen een artikel in Dagblad de Limburger met de kop ‘Onderaannemer Rimec betaalt nog niets na. Buitenlandse arbeiders Maastrichtse A2-tunnel wachten nog steeds op geld’. De SP vindt dit onbestaanbaar en stelt vragen over de mogelijke aansprakelijkheid van de provincie Limburg.

Op maandag 7 september verscheen een artikel in Dagblad de Limburger met de kop ‘Onderaannemer Rimec betaalt nog niets na. Buitenlandse arbeiders Maastrichtse A2-tunnel wachten nog steeds op geld’. Het artikel laat zien dat Atlanco Rimec, een van de onderaannemers bij de bouw van de A2-tunnel, ondanks een veroordeling door de rechter weigert te betalen. In het artikel wordt ook genoemd dat de eisende partijen overwegen of ze de hoofdaannemer en opdrachtgevers van het project aansprakelijk kunnen stellen vanuit de ketenaansprakelijkheid.

De SP vindt het onbestaanbaar dat de uitgebuite werknemers nog altijd moeten wachten op hun geld. De hoofdaannemer en de opdrachtgevers zijn volgens de Wet Keten Aansprakelijkheid verantwoordelijk in het geval dat een onderaannemer verzaakt. Als de onderaannemer zelfs na veroordeling door de rechter niet betaalt, dan moeten de andere partijen in de keten de kosten voor hun rekening nemen. Het is vervolgens aan hen om dat geld via de rechter terug te krijgen van Atlanco Rimec. Het zijn immers de opdrachtgevers en hoofdaannemer die zaken hebben gedaan met Atlanco Rimec.

De SP fractie vindt dat de opdrachtgevers hun verantwoordelijkheid moeten nemen en niet moeten wachten tot de rechter hen hiertoe verplicht. De provincie Limburg is weliswaar niet opdrachtgever van de A2-tunnel, maar neemt wel deel aan het project en heeft dus ook een verantwoordelijkheid hierin.
Wat de SP betreft wijst het college van GS andere deelnemers aan het project A2-tunnel (Rijk en gemeente Maastricht) en de hoofdaannemer op hun verantwoordelijkheid. De provincie moet samen met hen werken aan een oplossing, zodat de nabetalingen voor de uitgebuite werknemers zo snel mogelijk kunnen worden gedaan.